I Lule Stassteaters "Cirkus Pimpinett" blir barnen och publiken en del av föreställningen. I en tid när personliga möten begränsas ska skådespelaren Ivar Forsling ha närkontakt med nya människor i två veckors tid.
Teaterstudenten har nyligt avslutat sin praktik i Uddevalla, där han också interagerade med barn och ungdomar.
– Det känns faktiskt lugnt. De har alltid sagt att barn inte verkar vara smittbärare på det sättet. Jag är ganska van vid det just nu, jag känner mig ganska kittad (skratt), säger han.
I sommar väntar en tvåveckorsturné i Norrbotten och även om målgruppen har närmare 60 år kvar till riskgruppen räknar Ivar Forsling med att fortsätta vidta försiktighetsåtgärder.
– Det är väldigt underligt, det går emot allt vad skådespeleri är – att i förväg bestämma saker man ska göra och inte göra. Annars är man van vid att vara öppen för impulser och se vad som händer, säger han.
– Man ska kanske inte söka sig aktivt till folk utan i den mån det går parera. Det har gått – men det är svårt som skådespelare.
Han spelar den starka cirkusartisten Adolf som försöker tvätta bort sin ytliga image och visa sina mjuka sidor samtidigt som Astrid Gislason spelar cirkusdirektören som vill behålla "Starke Adolf". Stassteaterns feministiska tema använder cirkusens extremer för att väcka tankar.
– Barn är smarta men de gillar också att leka med stereotyper och karikatyrer, det kan vara ett bra språk att närma sig den åldersgruppen, säger Ivar Forsling.