Van Sant prisas för kluven karriär

Gus Van Sant, prisad amerikansk regissör mest känd för Will Hunting, Elephant och Milk, kom till Stockholm för att ta emot filmfestivalens hederspris Visionary Award.

Foto:

Stockholm2010-11-18 06:00
Hans karriär är kluven i två fack, konstnärlig- och mainstream-film, men det är inte helt obehindrat som han rört sig mellan dessa två. - Jag skulle gärna göra en actionfilm, en stor produktion av något slag, men det märks att filmbolagen inte riktigt litar på att jag levererar sådant material eftersom jag förknippas med annat, säger han. Faktum är att han förde diskussioner med Summit Entertainment om att få göra de två sista Twilight-filmerna, Breaking Dawn del ett och två. Men i stället för Gus Van Sant gick uppdraget till Bill Condon (Dreamgirls), som liksom Van Sant är öppet homosexuell och har utforskat gaytematik i några filmer. - Egentligen är jag inget stort fan av Twilight, men jag ville vara en del av filmerna då de verkligen syns överallt i USA, säger han. Kvick jämförelse
Han uttrycker ett intresse för stora filmserier av typen Millennium-trilogin och han gillar den svenska versionen. Dessutom gör han en kvick jämförelse mellan Twilight och Millennium och konstaterar att bägge har handlingskraftiga kvinnor i förgrunden och att de fyller ungefär samma funktion. - Män som hatar kvinnor är dock en berättelse för dem som vill ha något smartare, säger han. Trots det konstnärliga anslaget har han flera succéer bakom sig, bland annat Will Hunting (1997) blev en dundersuccé för bolaget Miramax. Filmen om det missförstådda geniet, som spelades av en vid det laget tämligen okänd Matt Damon, drog in över 200 miljoner dollar i världen. Van Sant följde upp med en remake av Alfred Hitchcocks klassiker Psycho. Som totalfloppade. Tillsammans med Viggo Mortensen (som gjorde en av rollerna i nyversionen) hade Van Sant börjat skissa på ännu en version av Psycho som skulle utspela sig i punkens värld. - Vi hade flera Psycho-varianter i åtanke, men eftersom filmen inte spelade in några pengar var det omöjligt att hitta finansiärer, säger Gus Van Sant. Experimentell fas
Efter floppen med Psycho kontrade han med den medelmåttiga Finding Forrester där Sean Connery spelar en författare som lever som en eremit tills han träffar en ung begåvning. Därefter gick han in i en experimentell fas med Gerry och Elephant, och för den sistnämnda vann han Guldpalmen i Cannes. - För mig är det omöjligt att plocka ut en av mina filmer och säga att detta är min favorit. Filmerna är som mina barn, säger Van Sant. - En film jag alltid varit väldigt nöjd med är På drift mot Idaho eftersom jag skrev den själv. Precis som Gerry, Last Days och Elephant skapade jag filmerna utifrån mina egna idéer, tillägger han. Gus Van Sant har brutit ny mark för hur homosexuella kan porträtteras på film. Han har varit öppen med sin sexuella läggning sedan början av hans karriär då han gjorde Mala Noche (1985) om en spritbutiksägare som blir förälskad i en mexikansk man. I På drift mot Idaho spelade River Phoenix en homosexuell fifflare som blir kär i en rollfigur spelad av Keanu Reeves. Och häromåret nådde gaytemat i hans filmer kulmen då Van Sant gjorde en film om gayaktivisten Milk. Gaytema
- Det har funnits fler homosexuella filmmakare, men de kanske inte gjorde filmer med gaytema. Och gick man på filmfestivaler med gaytema så kom filmerna aldrig från USA utan de kom från Sverige, Danmark och Holland, säger han. I en inte alltför avlägsen framtid kommer två nya Van Sant-filmer. Först Restless med Dennis Hoppers son Henry i sin första filmroll. Den handlar om två 17-åringar som är fixerade vid döden. Van Sant hoppas också kunna göra The Electrid Kool-Aid Acid Test inom kort. Den är baserad på Tom Wolfes roman med samma namn och handlar om Ken Kesey och hans grupp LSD-pionjärer, The Merry Pranksters. - Den där kulturen letade efter något som kallas "upplysning". Uppfattningen var att man kunde ta ett piller och bli en buddhistisk mästare i tio timmar, säger han.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!