Svensk kan få pris för dataspelsmanus

Svenske Christofer Emgård finns bland de nominerade när amerikanska Writers Guild of America för första gången delar ut pris för bästa dataspelsmanus.

Foto:

STOCKHOLM2008-01-22 01:45
Priset ska höja statusen för författarna bakom "ett snabbt mognande medium". Hur snabbt utvecklas dataspelen och finns det verkligen något konstnärligt berättande att tala om? Vid sidan av manusförfattare till bland annat pratshower och dokumentärer i TV väljer den amerikanska manusförfattarorganisationen, Writers Guild of America, nu att omfamna även spelmanus. Priset delas ut vid en gala den 9 februari. Svenske Christofer Emgård, 30 år, är nominerad för World in conflict, ett internationellt uppmärksammat krigsspel där Kalla kriget övergår i ett tredje världskrig. Sovjet invaderar USA och hjälten, det vill säga spelaren, är amerikan: löjtnant Parker. Fokusera på amerikan
- Jag tror inte det har någon betydelse för nomineringen, men för att sälja på den amerikanska marknaden fick vi direktiv om att fokusera på en amerikan. Den amerikanska marknaden är den största, jag hade gärna vävt in ryssarnas perspektiv men nu hade vi ett begränsat utrymme, säger Christofer Emgård. Kortfilm och teater
Var hämtade du inspiration? - Främst från böcker och filmer, det skrevs en hel del om fiktiva tredje världskrig på 80-talet. Team yankee av Harold Coyle fokuserade på upplevelsen av kriget från marknivå och tar inte med så mycket av de stora politiska skeendena. Vi har gjort något liknande. Emgård har gått författarskolan i Lund, läst 60 poäng engelska, jobbat med kortfilm och teater men också spelat rätt mycket dataspel. För två år sedan började han på Malmöföretaget Massive Entertainment. Han tycker spelmanus är mer komplexa än vanliga filmmanus eftersom det hela tiden måste finnas alternativa handlingsförlopp som svarar mot spelarnas val. Dessutom måste spelens handling vara mycket längre än filmens,
ibland upp till 15 timmar. Men är inte dataspelsberättelsen rätt enkel, utan något konstnärligt djup?
- Mycket har varit rättframt. Men det börjar komma nya tankegångar, spel som ifrågasätter rådande politiska system och ställer intressanta filosofiska frågeställningar där spelaren får inta olika roller. Jag tror vi kan göra väldigt mycket med interaktivt berättande, vi har bara skrapat på ytan än. Jonas Thente, litteratur- och dataspelskritiker i Dagens Nyheter, håller visserligen med om att dataspelen i sin komplexitet överträffar filmmanusen, vilket inte betyder att dataspelens Citizen Kane finns - ännu. Ingen Citizen Kane
- Men det kommer att komma förr eller senare. Anledningen är helt enkelt att efterfrågan på intrig- och idémässigt komplexa spel ökar i takt med att spelpubliken ökar och medelåldern stiger, skriver han i ett mejl.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!