Rebecka Törnqvist är röd om nosen. Det är kallt ute och hon har kört de tio milen från den sörmländska landsbygden där hon bor till Stockholm för att prata om sin nya skiva Scorpions. Och pratar musik, det gör hon gärna, även fast orden och melodierna inte alltid är så lätta att sammanfatta.
- På mina senaste plattor har jag jobbat lite mer med lyriska, lösa ändar, lite mer drömskt. Den här gången är allting väldigt genomfört, här var jag i själva processen ganska klar över vad som hände när det väl hände. Jag hade gjort demos och större delen av låtarna var färdiga innan jag skickade dem till Jari.
- Tidigare har jag gått in i studion med mer eller mindre färdiga idéer och så har låtarna vuxit fram där, säger hon.
"Riktigt jävla bra"
The Bear Quartet-gitarristen Jari Haapalainen har producerat skivor åt Frida Hyvönen, The Concretes, Nikolai Dunger och Moneybrother. Han står också bakom Eldkvarns senaste tre album. Rebecka Törnqvist beskriver producentens roll som en slags uttolkare av idéer men som samtidigt bidrar med en egen musikalisk vision.
- Som alla människor som är riktigt jävla bra är han jättelätt att jobba med. Det är anmärkningsvärt hur han kan vara öppen för andras idéer och ta in dem utan att rubba sitt fokus på det han vill åstadkomma. Jag vet faktiskt inte hur han lyckas med det, säger hon.
Envisas med musiken
Scorpions blir hennes nionde album sedan debuten 1993 med A night like this. Från jazzen har hon sakta via olika villospår rört sig över till pop. Mitt i karriären säger hon sig hålla fast vid en grundläggande tanke om sitt konstnärliga arbete.
- Jag tillhör väl den skaran artister som fortsätter att envisas med det här mot vad man skulle kunna kalla bättre vetande, de som år efter år letar efter något som tillhör oss att förvalta. Och jag jobbar helt enkelt så hårt och sanningsenligt som jag bara kan och har väldigt roligt, säger hon.