"Klassiker" som stenhårt tror på fantasins kraft

”Akta dig, Betty!” börjar fint när skådespelaren Jan Karlsson kommer ut i foajén. Han berättar att han heter Karl Andersson och att han oroar sig. Han ska nämligen för första gången bli morfar till ett barnbarn och vet inte hur det går till. Nu ska han gå en kurs och ber publiken följa med in som stöd.

"Akta dig, Betty" är en teaterupplevelse för de små där ensemblen fullständigt litar på fantasins kraft och publiken.

"Akta dig, Betty" är en teaterupplevelse för de små där ensemblen fullständigt litar på fantasins kraft och publiken.

Foto: Profilteatern

Teater2023-11-26 18:17
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Teater

Akta dig, Betty

Av och med Jan Karlsson
Scenografi och kostym: Ulla Karlsson
Attribut, dekorbygge och dockor: Jacob Petersson
Norrbottensteatern, lördag 25 november

Karl är en person som gillar matte och att mäta och väga. Det låter kanske lite torrt, men Bettys morfar är fräsig. 

”Akta dig, Betty!”, som bara turnerat sen 2020, känns ändå som en klassiker. Den är självklar föreställning för mindre barn som de fria teatergrupperna sedan 1980-talet slipat på: Den har en skådespelare, är lagom lång med 30 minuter, och spelas i en ljus salong - så att ingen ska behöva bli rädd. Och den slutar bra då Karl under kursen visar sig vara en lika jättebra morfar oavsett Bettys ålder.

Ulla Karlssons scenografi i samma kolörer som i kostymen, stärker föreställningens tre scener; för början skapar den gula färgen en varm atmosfär, i mitten är den lite kaxig och kan signalera fara. Slutet är mest blått. 

Betty i sin tur uppträder i form av tre olika dockor. Det gemensamma är fyrkantiga ansiktsdrag. När dags för Betty fem år att vara med blir ”Akta dig, Betty!”, som hittills mest innehållit humor, också lite läskig.

Betty fem år är nämligen en cirka 35 centimeter hög vampyr med blått hår - på lek förstås.