Smakrik operasoppa

Säsongens första soppteater på Norrbottensteatern bjöd på en välsmakande mix av kända operastycken.

Bredare publik. Sångerskan Karolina Blixt vill göra operakonsten lättillgänglig.

Bredare publik. Sångerskan Karolina Blixt vill göra operakonsten lättillgänglig.

Foto: Carl Thorborg

SCENKONST2015-10-06 17:04
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

För receptet stod sångerskan Karolina Blixt och pianisten Samuel Skönberg.

Duon vill genom sin timslånga föreställning tillgängliggöra en del av scenkonsten som många väjer för: opera är väl ändå rätt svårt att förstå sig på?

Inte alls, menar Karolina Blixt vars mission är att slå hål på fördomar.

Opera handlar om ordinära mänskliga känslor, om än starkare och lite blodigare än i vardagslivet. Vi behöver egentligen bara glänta på dörren till oss själva för att förstå.

Kärlek och svek.

Hat och hämndbegär.

Förförelse och lust.

Knepigare än så blir det aldrig när Blixt och Skönberg tar publiken på snabbtåg genom operahistorien.

På avsmakningsmenyn står bland andra Barberaren i Sevilla, Carmen, Rigoletto, Trollflöjten och Don Giovanni. Mellan grandiosa sångnummer undervisar Karolina Blixt med humor och självdistans publiken i operakonstens egenheter.

När hon tappar tråden kommer självklart operabrevet (som allra helst ska bäras in av en kuvad page). Det finurliga med brevet är att dess innehåll på ett ögonblick förklarar de märkligaste av omständigheter och därmed blir lösningen på allehanda dramaturgiska dilemman.

Karolina Blixt har lunchpubliken med sig hela vägen.

I slutet av föreställningen lyckas hon dessutom få publiken att ställa sig upp och sjunga. Till en början trevande, men så småningom med mer kraft. För vad spelar det egentligen för roll hur vi låter där i salongen? Det är ju ändå bara opera. Helt vanliga, om än rätt starka, känslor. Inget att vara rädd för.

Opera