Teater
Trollkarlen från Chicago
Skådespelare: Lidia Bäck, Ida Löfholm, Malin Tengvard
Piano: Anton Glansholm
Manus och sångtexter: Dag Thelander
Musik: Per Wickström
Regi: Arn-Henrik Blomqvist
Ljuddesign: Gustav Uddgård
Gästspel av Östfronten på Norrbottensteatern
Jag kan ärligt säga att jag var minst sagts skeptisk när jag satte mig i teatersalongen. En musikal om en ekonom, om än extremt betydelsebärande för att så många länder i världen infört en kapitalistisk marknadsekonomi och som rådgivare åt bland andra Ronald Reagan och Augusto Pinochet skrivit in sig i 1900-talets politiska historia. Kan det verkligen bli en berättelse som gör sig på en teaterscen?
Ja, faktiskt. När Östrfronten drar in på Norrbottensteatern levereras en helaftonsföreställning som inte bara intressant utan även underhållande, inte minst för att vi i publiken sitter på svaret om hur Milton Friedmans monetära teori faktiskt påverkat så många enskilda människor runt om på jorden.
Manus och sångtexter är underfundigt komponerade av Dag Thelander som berättar livshistorien om denna upphöjda ekonom från den fattiga barndomen i Brooklyn, New York, som son till judiska immigranter från Beregszász i dåvarande Österrike-Ungern, till Nobelpristagare i ekonomi. En berättelse det verkligen svänger om och som slår både till höger och vänster, ganska bokstavligt då man i gestaltningen låter Milton Friedman och John Maynard Keynes mötas ansikte mot ansikte i orddueller med två ekonomiska system i potten.
Här beskrivs hatet han mötte från människor som drivits ned i fattigdom där klyftor mellan fattig och rik ökat i skuggan av en hårdför marknadsekonomi men också hans egen övertygelse om att individens egenvärde är en central förutsättning för ekonomisk utveckling vilket förde honom ut på föreläsningsturnéer i världen för att argumentera för sin syn på penningpolitik, beskattning, privatiseringar och avregleringar. Inte minst påverkade han exempelvis Margaret Thatcher i Storbritannien.
Lidia Bäck, i rollen som Milton Friedman, övertygar i sin strama framtoning. I övrigt bärs berättelsen av skådespelarna Ida Löfholm och Malin Tengvard i blixtsnabba rollbyten med minimal rekvisita på scenen samt pianisten Anton Glansholm. En musikal som verkligen överträffade förväntningarna.