Magnifik musikalisk invigning med Rutter

Att länets ansenliga vokalmusikresurser kraftsamlat ihop till ett redigt körcentrum med säte på Framnäs firades med pompa och ståt.

Länets nya körcentrum invigdes med pompa och ståt i söndags.

Länets nya körcentrum invigdes med pompa och ståt i söndags.

Foto: Anders Lundkvist

Musik2019-10-21 13:35
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Musik

Invigning av Framnäs Körcentrum: Magnificat av John Rutter

Framnäs Festivalkör och orkester

Dirigent: John Rutter

Solist: Emma Rönnlund, sopran

Kormästare: Jakob Grubbström

Orgel: Helena Holmlund

Studio Acusticum, söndag 20 oktober

Frågan är om pompan och ståten kan bli magnifikare än när runt 200 dunderpipor –  rekryterade från diverse vokalensembler och kyrko- och kammarkörer på båda sidor om Kvarken – knökar ihop sig på scen och orgelläktare i Acusticums stora sal för att tillsammans med en orkester, organisten Helena Holmlund och sopransolisten Emma Rönnlund ta sig an musik av en av de mest välkända samtida vokaltonsättarna, som också händelsevis råkar leda styrkorna denna ljuvliga kväll.

Vi talar om John Rutter i egen hög person. Den idag 74-årige Rutter, för mig länge främst känd som upphovsman till den kanske vackraste julsång jag hört (”Candlelight carol”) visar sig i dirigentrollen vara en veritabel trollkarl som med fryntligt knipslug uppsyn och stora besvärjande gester leder brytandet av tonvis med högkaratigt strupguld; så är han också känd för sin lyhördhet för vokalkollektivs möjligheter, såväl i komponerandet som i rollen som pedagog och dirigent. 

Knappast en förnyare av vokalmusiken, men som skapare av samtida sakral bruksmusik för olika ändamål ypperlig, rent av svårslagen.

Kvällen inleds med två kortare stycken, varmt böljande och extatiskt svallande ”Cantate domino” och en helt instrumental, lätt filmmusikklingande ”Lord, make me an instrument of thy peace”, innan det blivit dags för det allt överskuggande huvudnumret, det 40 minuter långa”Magnificat” i vars sju satser Marias glädje över Jesu stundande födelse besjungs genom bland annat texter från Lukasevangeliet och engelsk 1400-talsdikt. De stråk- och blåsburna mans- och kvinnostämmorna stiger mot allt högre klangsfärer för att så småningom förstärkas med orgelbröt, dundrande pukslag och klingande cymbaler på ett sätt som får gåshuden att jobba för högtryck, och i händelsernas centrum uträttar solisten Emma Rönnlund tonsäkra storverk. 

Stående ovationer, massiv applådåska och ett extranummer på svenska. Framnäs körcentrum är därmed officiellt invigt. Nu kör vi!