HOUSEPOP
CALVIN HARRIS
"Motion"
(Sony Music)
Betyg: 4
Bästa låt: "Pray to God"
Calvin Harris tillhör de bäst betalda dj-stjärnorna i världen, men han har aldrig brytt sig om att vara en del av en creddig subkultur utan i stället varit ultrakommersiell i jakt på pophits.
Så fortsätter det på skottens fjärde album. Här finns tre låtar som redan toppat Englandslistan, ett intressant samarbete med en comebackande Gwen Stefani och dessutom låtar med två nya stjärnskott, Tinashe och All AboutShe, utöver en ljuvlig låt med Haim – "Pray to God".
Det är svårt att tänka sig någon annan i musikvärlden just nu som kan få ur sig så mycket hits. Det är väldigt imponerande.
Mikael Forsell/TT
DÖDSMETALL
AT THE GATES
"At war with reality"
(Century Media/Universal)
Betyg: 3
Bästa låt: "The conspiracy of the blind"
Historien är ju välkänd vid det här laget – under ett par år i början av 1990-talet gjorde At The Gates ett outplånligt avtryck i den hårda musikvärlden. Göteborgsbandets fjärde album, "Slaughter of the soul" från 1995, satte ramarna för den melodiska dödsmetallen och räknas sedan länge som ett mästerverk.
At The Gates splittrades ett år efter "Slaughter of the soul" men återförenades 2007 och sedan 2010 spelar de återigen tillsammans på heltid. Och nu släpps alltså "At war with reality" – bandets första studioalbum på 19 år.
Varför gör då de det här? Förmodligen för att de tröttnat på att spela samma gamla låtar om och om igen på tyska festivaler och vill ha lite nytt material att slänga in. Och At The Gates ska ha en eloge för att de varken försöker låta exakt som förr eller förnya sig för mycket, fansen lär känna igen sig. Den tekniska briljans som bandet besitter hörs i detaljerna men tar aldrig överhand, de starka låtarna får i stället stå i fokus.
Samtidigt går det inte att förbise det faktum att mycket har hänt under de senaste två decennierna. Hade "At war with reality" släppts 1997 hade den varit en smärre sensation – nu är den "bara" en bra skiva.
Linus Brännström/TT
SINGER-SONGWRITER
OSCAR DANIELSON
"Lovesongs"
(Lovande Projekt)
Betyg: 2
Bästa låt: "Dovhjort"
Lars Winnerbäck, Love Olzon, Lars Demian. Och lite Bo Kaspers Orkester. Det finns gott om vardagsbetraktande musikmän i Sverige som är omöjliga att inte referera till när man lyssnar på Oscar Danielson. Och oundvikligen hamnar han någonstans mitt emellan alla. Det är problemet med "Lovesongs" – att ingenting sticker ut och att Danielsons egen röst är svår att hitta.
Hans svenska singer-songwriterpop är visserligen högst kompetent, producerad med en dov ljudbild som – förlåt för klyscha – passar perfekt för november. Ibland är den tillbakalutat småjazzig, ibland munspelsdrivet ösig, ibland med ett modernare, mer elektroniskt anslag. Texterna är småkul, men ingenting känns spontant.
"Var blev Jakob Hellman av " sjunger Danielson i "En fot i graven". Själv når han dock inte upp till Hellman-nivå. För det måste man nämligen vara nyskapande. I stället är det tryggt, lunkigt och ganska tråkigt.
Sara Haldert/TT