AlltsÄ bÄde tilltalande och irriterande, just som man vant sig att denna estradör upptrÀder, skönt sceniska utrop, nÄgot svagare finaler.
Under tiden blir en hel del vettigt sagt, och citaten Àr mÄnga och njutbara. Hela attityden Àr oemotstÄndlig, den som förmÄr kombinera underhÄllning med eftertanke som Werup Àr oÄtkomlig för kritik. En jazzmusiker, en diktare, en kÀnslans riddare som citerar Tranströmer lika kÀrleksfullt som Szymborska.
Och den som försvarar diktens stÀllning mot det rationella och förklarande, jo Werup har lÀnge tagit stÀllningen för den stÀndiga och sentimentala lidelsen. Han förblir vid sin vÀg och han umgÄs lika otvunget med livets stora gester som med vÀrldens stora lyriker. I hans egen dikt har döden och det stora allvaret kommit allt nÀrmare, desillusionerna blivit fler. Han har förmÄtt ge ledan skönhetsvÀrde, nÄgon gÄng har jag trott att romantikern utvecklat sig till stoiker, men bara i korta stunder.
Hans essĂ€er Ă€r mycket personliga, nĂ€stan nyckfullt subjektiva, oftast mycket inbjudande men med en vĂ„dlig och Ă„terkommande tendens att besegras av sina egna utrop. EssĂ€n gör sig inte pĂ„ estraden alla gĂ„nger, alltsĂ„ fĂ„r estraden ta över. Men Ă€n sen, det Ă€r Ă€rligt och tar i hjĂ€rtat och om nu inte samtida sprĂ„kmaterialism slĂ€pps in i stugvĂ€rmen gör inte sĂ„ mycket, den lider ju helst ensam. Werup söker sĂ€llskap, inte avskildhet, alltsĂ„ rör han sig givmilt mellan namn som Vizma Belsevica, Paul Muldoon, Kristina Lugn, Jaroslav Seifert, Mare Kandre, Joseph Brodsky. Werner Aspenström icke att glömma, i förteckningen fĂ„r han epitetet âobesvĂ€rad svensk nationalskaldâ.
Riktigt utförlig i det sköna blir en text om det sĂ„ngliga i dikten, en annan (nja, snarare flera) handlar om jaget och dikten. I sĂ„dana frĂ„gor har Werup ansamlad erfarenhet och upptrĂ€der oförstĂ€lld och nedtonad, citerar Nietzsches ord âAtt tala mycket om sig sjĂ€lv kan ocksĂ„ vara ett sĂ€tt att dölja sig.
En sÀllsamt personlig bok, svÄr att inte tycka om, hela urvalet Àr ju gjord med största kÀrlek och vem kan dÄ frÀsa invÀndningar. Ett rum fullt av vÀrme, goda rader av nÀstan all vÀrldens stora poeter. Klart man trivs och lÄter kritikerpedanten vila. Det Àr ju pÄ liv och död, men i bÀgge fallen lika vackert.