Blå fest för ögat

Det finns internationella undersökningar där man frågat folk över hela världen vilken färg de tycker bäst om. Oavsett kulturell bakgrund är det genomgående svaret den blå färgen.

Utsikt II, olja, av Lennart Holmbom.

Utsikt II, olja, av Lennart Holmbom.

Foto: Bertil Sundstedt

Kultur och Nöje2014-11-27 09:00
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Blått symboliserar bland annat frihet, tillförlitlighet, soliditet, lojalitet och förtroende. Blått förknippas även med djup, visdom, stillhet och lugn.

Lennart Holmbom ser uppenbarligen ingen anledning att ändra på ett så vinnande koncept. Till saken hör att vi har ett väldigt blåtonat ljus här uppe i norr och det påverkar ju naturligtvis det nordliga måleriet.

I den här utställningen har Holmbom motivmässigt lämnat interiörerna med sina stilleben och tittat ut i landskapet.

Det finns en motivmässig återkoppling till gamla beprövade motiv. De slingrade vägarna, fondmålningarna med skogsmotiv på Teknikens hus och på Ajjte, fjäll och samemuseum i Jokkmokk repriseras, fast i en friare form. Här befinner han sig onekligen på sin mammas gata.

Risktagningarna står den fria penselföringen för. När han är som bäst attackerar han den i blålila grundtonade duken som en domptör med pisksnärtar från sin pensel.

Vissa dukar är som visuella envig. Man ser att de är tillkomna vid ett och samma tillfälle under ett veritabelt extatiskt flow, som exempelvis dukarna Snickeriet I, Utsikt I och Utsikt II.

Så även i målningen Nighthawks, som ju för övrigt är en referens till Edward Hoppers målning med samma namn.

Vattenytan i triptyken Spegling har samma flyhänta direkthet i de blixtrande reflexerna.

Sen finns det å andra sidan målningar som är egendomligt och överraskande platta. Det gäller framförallt akrylmålningarna på pannå där färgerna lägger sig i ett och samma plan. Om det har att göra med vått- i våttmåleriet och bruket av titanvitt i blandningarna må vara osagt men de har en helt annan karaktär än oljemålningarna.

Det kan ju naturligtvis vara avsiktligt som stilmässigt grepp vilket man ser i målningarna Utsnitt XVII, XVIII, XIX och XX där är det konsekvent genomfört, medan det i andra målningar fått något färgmässigt dävet över sig.

I akrylmålningarna har han även experimenterat med att lägga in guldfärgad slagmetall. Det kan vara ett väl så förföriskt grepp som understundom fungerar men som oftast lägger sig som en dekorativ figuration ovanför bildplanet.

Dessa invändningar till trots så är Lennart Holmbom en av våra mest rutinerade och skickliga målare och en utställning av honom gör en inte besviken. Det är all som oftast en fest för ögat!

Konst