LÅ Vibe Gültzauudden: Så bra var artisterna

LÅ Vibe på Gültzauudden blev ingen publiksuccé, men de som var där skulle bland annat få se en artist man kommer kunna skryta om i framtiden.

Hanna Ferm gick bäst hem hos de yngre i publiken, de explicita låttexterna till trots.

Hanna Ferm gick bäst hem hos de yngre i publiken, de explicita låttexterna till trots.

Foto: Gustav Nilsson Bucht

Konsert2023-08-13 07:17
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
undefined
LÅ Vibe Gültzauudden 2023.

Lördagskvällens fyra artister blandade och gav på årets upplaga av LÅ Vibe Gültzauudden. Publiken bestod av människor i alla åldrar och bjöds bland annat på pop, R'n'B, och hip hop. Här kommer en recension av kvällen – artist för artist.

undefined
Hanna Ferm gick bäst hem hos de yngre i publiken, de explicita låttexterna till trots.

19.00: Hanna Ferm

Hanna Ferm gav inte festivalen någon pangstart. Dåligt ljud och en sviktande röst präglade första halvan av hennes spelning. Men andra halvan skulle bli bättre.

Hanna Ferm känns direkt hämtad ur de svenska topplistorna från 2013. Allt från att låtarnas verser mest fungerar som en utfyllnad mellan refrängerna snarare än en värdefull del av låten, till att texterna uteslutande handlar om kärleksproblem. 

Hon gör inget som man inte hört förut. Men hon gör det också rätt så bra. På scen ger hon varje låt sitt allt, trots att hon ikväll möts av en inte bara liten, utan rätt så ofokuserad publik. 

Är det nåt Hanna Ferm kan så är det att skriva minnesvärda refränger. Såna där som man minns oavsett man vill det eller inte. Det är nog många av kvällens besökare som lämnar med låtar som "Välkommen åter" och "För evigt" fastetsade på hjärnhinnan.

Betyg: 3

undefined
Zikai är en bättre låtskrivare än live artist.

20.30: Zikai

Den grammisbelönade 25-åringen blev kvällens axelryckning. Dels för att hennes framträdande var väldigt kort, dels för att det var rätt så svagt. 

Zikai är en talangfull låtskrivare, lyssna bara på "Rush hour" och "Super 8" som exempel. Men hon är kanske inte lika talangfull på scenen. Vilket blir extra tydligt ikväll när hon tvingas följa fullblodsproffset Hanna Ferm. Hennes framträdande känns fattigt på energi och inspiration. Det återigen svaga ljudet gör henne inga tjänster heller. 

Betyg: 2

undefined
Yaeger är ett namn att lägga på minnet.

21.30: Yaeger

På Musikens makt för åtta år sedan spelade den då okända singer-songwritern Alice Phoebe Lou på strandscenen på Gültzauudden. Idag är hon en av indievärldens mest hyllade låtskrivare. De som fick se henne där på Gültzauudden 2015 kommer alltid ha det att skryta om. Precis som vi i publiken i kväll kommer kunna skryta om att ha sett Yaeger 2023.

Med hennes autotuneade konstpop väckte Yaeger liv i den dittills ointresserade publiken. Låtarna hon framför är aviga och märkliga, men också helt förtrollande. Musiken känns som ett äventyr. Och Yaegers excentriska scennärvaro lyfter spelningen till ytterligare höjder.

Att "Waterpistol" inte är en global superhit är ett mysterium. Det enda som går att klaga på med spelningen är att den här också är väldigt kort. Men Yaeger är oavsett ett namn att lägga på minnet. 

Betyg: 5

undefined
STOR lockade kvällens största publik.

22.30: STOR

När STOR klev ut på scenen gjorde han det till den överlägset största publiken för kvällen. Många hade kommit till Gültzauudden bara för att se honom.

Väl på scen är han till en början inte så värst imponerande. Under de första låtarna känns han lite tunn och ringrostig. Men han skulle rätt så snabbt växa in i kostymen. 

För när DJ:n rullar igång beatet till "Svartskallar" från 2018 albumet "Under broarna", då eldar rapparen igång. En av dagens största höjdpunkter. "FUBU" och "Cocaina" från samma album är också väldigt bra.

STOR berättar under kvällen att han många gånger besökt sin kusin som bor i Luleå, och visar sina kunskaper om staden genom att nämna massa stadsdelar som Hertsön och Mjölkudden i kvällens encore. Ett snyggt avslut på kvällens sista spelning.

Betyg: 3

Recension

Gültzauudden, lördag 19.00

Längd: Drygt fyra timmar, med pauser mellan artisterna.

Publik: Ofta obekvämt liten, med undantag för STOR.

Bäst: Yaeger.

Sämst: Att det inte kom mer publik.

Betyg: 3