På lördagskvällen avslutades körfestivalen Singing People Together med en mastodontkonsert i Kulturens hus. Arrangören Ulf Boström, intervjuad av Marianne Söderberg, citerade inledningsvis en syrisk flicka, som sagt att motsatsen till krig måste vara musik! Festivalen är ju ett slags fredsbevarande styrka.
Märkligt att det inte var fullsatt i salongen denna kväll, när körfestivalen avslutades med gratis festkonsert under medverkan av alla internationella gäster samt regionala körsångare/workshopdeltagare, minst ett femtiotal; på scenen blev det så småningom både fullt, vitalt och välklingande!
Två av akterna var välbekanta för dem som upplevt festivalen 2014 eller onsdagens konsert i Luleå Domkyrka (se anmälan i NK 28.10). Först Haitis Sanba Zao med ”entourage”. Soundet gjorde sig mycket bättre här än i det för trumdominans överakustiska kyrkorummet.
Den alltid så uppskattade ”Mr. Music” Clyde Lawrence hade inledningsvis inte riktigt pli på sina ”Singing Mustangs”, men det kompenserades med hans eget berörande gospelsolo och därefter i körens andra nummer med mimgestik och den avslutande kollektiva bakåtlutningen med ett oändligt långt slutackord, som alltid väcker jubel.
Från Palestina med körledare/kompgrupp kom sju unga mycket professionella flickor ur ”April-kören” i Ramallah, flickor som redan från 4-5-årsåldern skaffat sig körvana, vilket hördes i såväl vackra vokaliser som solistinsatser, i två sånger om det palestinska folkets lidanden. Jag är tacksam att jag nu fick höra dem, liksom bidraget från Kapstaden, där det hela egentligen började med Singing People Together: Tretton unga sångare från tre olika skolor, otroligt välregisserade och häftigt dansande och framför allt med en magisk körklang, som de lyckats överföra till workshop-kören som fyllde scenen i konsertens andra avdelning.
Där sjöng man under närmare en timme tillsammans med de fyra internationella grupperna/körerna, rent, rytmiskt, dansant och med bra tajming. Beundransvärt och njutbart!
Till slut överlämnade körprofessorn Erik Westberg det redan bekantgjorda stipendiet från Madeleine Ugglas Stipendiefond till Monica Åslund, primus motor för den här festivalen och för den internationella kören i Luleå-Boden. Motiveringen avslutades med orden: ”Man blir glad av att möta Monica Åslund!” Så sant - vi ser fram emot den glädjen också i Singing People Together 2018.