Vackert och andlöst när skogen ges liv

”Wald” börjar i dunklet med en känsla av myr och sen sommarnatt. Dimman drar in över de gungande markerna som artisterna i kompaniet ”Right Way Down” skapat med sina kroppar.

Kompaniet "Right Way Down" är specialiserade på handstående och gästade Dansinitiativet i söndags med föreställningen "Wald".

Kompaniet "Right Way Down" är specialiserade på handstående och gästade Dansinitiativet i söndags med föreställningen "Wald".

Foto: JPedro Martins

Recension2024-03-18 12:36
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Nycirkus

Wald


Koncept, idé och medverkande: Lisa Angberg, Isak Arvidsson, Sunniva Byvard, Imogen Huzel Mikael Kristiansen och Matthew Pasquet
Öga utifrån: Tom Brand
Samproduktion: DYNAMO (DK) och Dansinitiativet (SVE)
Från 13 år
Dansinitiativet, Luleå. 17 mars. Gästspel av Right Way Down

Där bakom anas halvmeterhöga pinnar. På dem står sen de sex artisterna på händer. Armar och ben spretar, kroppar lutar och vrids som svartnande trädstammar. Det är vackert och andlöst, också för att det känns lite farligt att förlägga kroppens tyngd på armarna när basen är så tunn. Osäkerheten förstärks av Jonatan Kroghs musik; ständigt närvarande, suggestiv, rytmisk och uppbruten av isens vassa klanger.
 

Smidigt glider artisterna mellan olika scener med träd, myrar, uppdykande fyrfota djur och fåglar. Stående på händer, som är gruppens signum, blir ben, fötter och höfter plats för kraft och poesi. Och exakt gestaltat visar ensemblen hur svårt det kan vara att ta sig fram i en riktig skog när rötter och grenar liksom snärjer och fångar.
 

I ”Wald” romantiseras därmed inte skogen. Istället visas dess verkliga ansikten - och de upprepar sig ju gärna. Trots artisternas skicklighet gör upprepningarna samtidigt vissa partier i ”Wald” lite sega.
Men i skogen hålls även människorna med sina fnissiga fasoner. Och de allvarliga. I slutscenen står en enda individ kvar. Med våld har hon lagt skogen platt på marken. Som på ett hygge.