Tonbrukets pianist Martin Hedros spelar mycket inlevelsefullt och nÀr lÄten The Harmonist Àr slut tittar han yrvaket upp Ät fel hÄll och ser Kulturens hus stora sal totalt öde.
â Man mĂ„ste titta Ă„t rĂ€tt hĂ„ll hĂ€r. Annars tror man att det Ă€r helt tomt, sĂ€ger han till publiken nĂ€r han vĂ€nt sig om.
Han ser dÄ en en publik som bÀnkat sig lÀngst bak pÄ scen. Konceptet Backstage gÄr ut pÄ en intim kÀnsla av att fÄ vara sÄ nÀrvarande det gÄr utan att ingÄ i bandet.
SÄ lysande dÄ att man har bokat Sumie Nagano som kvÀllens första akt. Stilla, enkelt och försiktigt intar hon scenen och sÀger "Hej... Det hÀr Àr Max. Det hÀr Àr Albert" och pekar pÄ flankerande gitarrist och trumpetare. "Hej Max, Hej Albert" svarar delar av publiken i vanlig samtalston och det Àr hur nÀra vi Àr.
Sumie Nagano öppnar med LetÂŽs get lost och det följer det inslagna tonlĂ€get. Helt befriat frĂ„n effektsökeri och istĂ€llet eftertĂ€nksamt och lĂ„gmĂ€lt. Detta ska nu inte misstas för trĂ„kigt för det Ă€r det absolut inte. Efter Show talked windows â som fĂ„r en att dröma sig bort mot höst och vindpinade rutor â och Never wanted to be har jag fortfarande inte sett en enda hastig rörelse eller, trots en stark, klar röst, nĂ„gongĂ„ng hört den rösten anvĂ€ndas mer Ă€n just lĂ„gmĂ€lt. Att detta stillsamma Ă€ndĂ„ inte snuddar vid trĂ„kigt beror pĂ„ att det finns spĂ€nning. Ska det braka loss strax och ska spelningen ta en helt ny vĂ€ndning?
Ingenting tyder pÄ det och jag förstÄr att det inte ska komma, samtidigt som jag gillar att pÄ ett underliggande sÀtt hotas av det. Midnight glories framför Sumie Nagano ensam och kontrasten till fullkontaktsboxningsfilmen i svartvitt i bakgrunden Àr hÀftig. Jag knockas utan att det svingas.
Göteborgstjejen Nagano pÄminner fler Àn en gÄng om sin kollega José Gonzales frÄn samma stad.
Efter paus gör Tonbruket entrĂ© och Ă€r det en vĂ€senskild upplevelse. Den sal som nyss var tom och ekande â pĂ„ ett bra sĂ€tt â fylls nu till bredden av en mĂ€ktig ljudmatta, trots att vi Ă€r samma antal personer i lokalen. Bland förstĂ„sigpĂ„are pĂ„gĂ„r en oklar och lönlös tĂ€vling om att genrebestĂ€mma Tonbruket. Lönlös eftersom att det inte gĂ„r. Vi fĂ„r allt. Allt utom sĂ„ng dĂ„ eftersom att det Ă€r högst vanligt i instrumental musik. I övrigt Ă€r det jazz, klassiska rockriff, tv-spelsliknande toner, progg, stilla, stilla och kaos, kaos. Ja, du hör. Ingen anledning till att slösa tid pĂ„ att bestĂ€mma var det hĂ€r hör hemma. BĂ€ttre dĂ„ att lĂ„ta sig dras med i de stora kĂ€nslorna.
Det Àr en vÀldigt filmisk musik. Under kvÀllens höjdpunkt The Harmonist ser jag för mitt inre en 70-tals film dÀr nÄgon jagas springandes genom skitiga grÀnder, hoppandes över nedfallna soptunnor i ett rasande tempo och ivrigt tittandes bakÄt för att stiligt och tidsenligt klÀdda snubbar Àr hak i hÀl.
Plötsigt Àr de bortskakade och en flÄsande, men lugn promenad tar vid innan de Àr nÀra igen igen och ny galen jakt uppstÄr.
LÄten övergÄr i nÄgot som framkallar lÄngsamma undervattensscener och dÄ inte i Zlatan-i-reklamfilm-och-isvatten-stil utan nÄgon som i utdragna simtag inlindad i lÄng vit klÀnning sakta tar sig fram pÄ ett dansant sÀtt och utan att behöva hÀmta luft. Tempot Àr nu nÀra noll.
Jag skulle kunna trötta ut dig med beskrivningar om vad jag sÄg till varje lÄt, det ska jag inte utan nöjer mig med att konstarera att bra instrumental musik gör saker med en.