Stiftelsens storpublik skapade fest – gånger två

Närmare 3 000 personer kan ha bevittnat Stiftelsen under lördagskvällen. Kan verkligen så många personer ha fel?

Biljetterna till Stiftelsen tog slut snabbt och därför gjorde bandet ytterligare en spelning i Kirunas nya centrum. Recensenten försöker förstå storheten.

Biljetterna till Stiftelsen tog slut snabbt och därför gjorde bandet ytterligare en spelning i Kirunas nya centrum. Recensenten försöker förstå storheten.

Foto: Pia Hanzi

Recension2022-09-03 23:37
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det sägs att klyftan mellan kritiker och allmänheten är större än någonsin. Det recensenter tycker behöver inte vara i närheten av alla andras åsikter – om någon tvekar på att det är sant stod det tydligaste exemplet på scenen i Kiruna under lördagen. Två gånger.

Stiftelsen har alltid fått dåliga recensioner och sågats av kritiker, samtidigt som publiken älskat dem och troget återkommit till deras spelningar. 

Det är dags att ändra på det nu. Stiftelsen förtjänar upprättelse. Bandet från Ånge har en solklar position i svenskarnas hjärtan och bör behandlas därefter.

undefined
Robert Petterssons riviga rockröst skapar en tuff känsla på dansbandsgunget.

När arrangören släppte biljetterna till lördagens spelning tog det slut snabbare än du kan säga dansbandsrock och ivriga Kirunabor fortsatte att banka på biljettluckan till dess att bandet gick med på att köra ytterligare en konsert – 45 minuter efter att den första tagit slut. Aurora-salen Dálvi sägs ta in 1 400 personer och det betyder att 2 800 Kirunabor kan ha sett fenomenet denna kväll.

Kan närmare tretusen personer ha fel? Knappast.

undefined
Både blåssektion och körsång gjorde att Stiftelsen fick en maffig känsla av tryck.

Det är bara att inse att det här är vad folket vill ha. Folk älskar after ski-mässiga rockriff som bjuder in till handklapp, folk vill skrika "Bira bira bira – bärs bärs bärs" och få uppmuntrande ord, folk vill dansa loss till dansbandsgung utan att skämmas. Folk vill vara där annat folk är.

När sångaren Robert Pettersson bryter sig loss från mikrofonstativet och fuldansar får publiken anledning att tänka på annat än texterna. När blåssektionen fyller i enkla ackordföljder får åskådarna en maffig känsla av tyngd. När texterna är så genanta att det inte går att sjunga med utan att le får fansen anledning att titta varandra i ögonen och försonas. När låtar, som tillsammans spelats 100 miljoner gånger på Spotify, framförs kommer texterna lika naturligt som kaffe på maten.

undefined
Den givna höjdpunkten för många blev Stiftelsen som drog överlägset störst publik under helgen.

Det är en publikfest där allt är tillåtet. Det är en rivig rockröst som får behagligt Svensktopps-gung att kännas tufft. Det är texter som betyder precis vad som uttalas. Det finns en enkelhet i allt från musikvideos till melodier.

Gång på gång drar Stiftelsen storpublik och blir det givna soundtracket när Kirunas nya centrum ska sammanfatta första helgen.

Men efter att ha bevittnat två raka Stiftelsen-spelningar och frenetiskt tittar igenom anteckningarna börjar jag bli desperat. Hur ska Stiftelsen kunna få upprättelse? Kan någon berätta varför det här skulle vara bra? 

undefined
Biljetterna till Stiftelsen tog slut snabbt och därför gjorde bandet ytterligare en spelning i Kirunas nya centrum. Recensenten försöker förstå storheten.
Recension

Stiftelsen
Dálvi, Aurora, lördag 21.45

Längd: 45 minuter

Publik: Troligtvis 1 400 personer med en otrolig pepp och energi.

Bäst: Produktionen och stämningen gör ingen besviken. Inte Robert Petterssons röst heller.

Sämst: Den givna publikfavoriten "Vart jag än går" får sämst leverens. Förståeligt om bandet ledsnat på att köra den och låter publiken sjunga stora delar.

Betyg: 2