Bakom varje stor konstnär finns en liten man som håller i administrationen. Så är det i alla fall på den prestigefulla fototidningen Life Magazine (som finns på riktigt, numera på nätet) där stjärnan heter Sean O'Connell (Sean Penn), fotografen vars bilder pryder omslagen. Men detta handlar om Walter Mitty, som ansvarar för framkallningen av bilderna. Han är en hämmad grå liten man, snart lika dammig som de analoga filmer han fortfarande hanterar. Men inuti Walter Mitty lever fantasin. I sitt avancerade dagdrömmeri vågar han ge svar på tal när den vidrige nya chefen förolämpar honom. Där kan han naturligtvis också alltid charma sin kontorsflirt, Cheryl på bokföringen (en härlig men kanske lite bortkastad Kristen Wiig), med precis rätt coola repliker.
Men när Life hotas av nedläggning och det dessutom saknas ett negativ från Sean O'Connells senaste leverans får Walter Mitty det hett om öronen. Han ger sig ut på jakt efter negativet, vilket tvingar honom att kasta sig ut i det okända.
Det är tydligt att Ben Stiller velat göra en visuellt snygg, fantasifull och överraskande film i drömsk Michel Gondry-anda. Och det är ett bra försök, här finns en del underfundiga roligheter, blandat med spektakulära dagdrömmarscener. Sean Penn i rollen som mästerfotografen är visserligen precis lika usel som i Gangster squad men det vägs upp av den underbare isländske Ólafur Darri Ólafsson som packad helikopterpilot.
Det melankoliska anslaget funkar fint men ungefär halvvägs inser man att Stiller inte har särskilt mycket innehåll att backa upp de grandiosa ambitionerna med. Det hela utmynnar i ett nostalgiskt och sentimentalt farväl till en pre-digital era, kryddat med ett carpe diem-budskap. Det är visserligen finstämt och feelgood-mysigt men inte så unikt som han förmodligen hoppats på.