Recension: Mårten Andersson bemästrar fördomarna

Mårten Andersson har slutat med one night stands och gratis sprit. Men det kan inte vara lätt att leva med komikern.

Mårten Andersson var tillbaka i Luleå efter att ha sålt ut lilla salen i oktober. Den här gången var han i Kulturens hus stora sal, som var långt ifrån fullsatt.

Mårten Andersson var tillbaka i Luleå efter att ha sålt ut lilla salen i oktober. Den här gången var han i Kulturens hus stora sal, som var långt ifrån fullsatt.

Foto: Magnus Tosser

Recension2024-04-26 22:01
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det är inte första gången Mårten Andersson uppträder i Luleå med sin show. Inte andra heller.

Men att boka stora salen efter att ha blivit överraskad av publikmottagandet under två kvällar i oktober visade sig vara att en övertro på intresset i stan.

Kanske skulle han lyssnat på fördomen om att Luleåborna är svårflirtade. Är det något han bemästrar är det nämligen fördomar.

undefined
Mårten Andersson driver både med svenskar och serber i showen.

Tidigare var Mårten Andersson känd som notorisk sex- och festutövare. Nu är han mer känd som familjefadern som skämtar om sin fästmö Stanislava och kulturkrockar i hemmet.

Genom sitt förhållande kan komikern ge en initierad bild av den balkanska kulturen och samtidigt luta sig mot att han minsann är förlovad med en serbisk kvinna och är därmed berättigad att kliva på/över gränser.

Han driver med sitt livs stora kärlek och det kan inte vara lätt att leva med Mårten Andersson om ens beteenden kan bli till 90 minuter garv.

Genom hela föreställningen bjuder Mårten Andersson på stora delar serbiska karaktärer och fördomar. Uppvuxen med juggemaffian som enda referens beskriver han Balkan-födda svenskar som gigantiska torpeder, de röker och hotar, bröstar upp sig och viker inte en tum.

Kvinnor är "mer män än svenska män" och står upp och kissar. 

Det är inte överdrivet intelligenta skämt, men de går ofta hem hos åskådarna.

Allt funkar dock inte på Luleåpubliken. Att syrianer är frisörer och serber lämnar plasten kvar på soffan är uppenbarligen ingenting som norrbottningarna kände igen.

Kvällens största skratt kommer i stället på slutet, när Mårten lämnat Cvetkovic och driver om sin stigande ålder på ett Svensson-sätt. Att tydliggöra varför det tar längre tid att onanera med läsglasögon på och att fysiskt visa upp hur både Skelleftekraft och banken sätter på honom från två håll får publiken att vrålskratta. Då blev det igenkänning på riktig för många.

När Ulf Lundell blev nykter fick han se skyltar med texten "Börja sup igen" bland fansen. Trots succén för Mårten Cvetkovic kan det snart dyka upp skyltar på hans föreställningar med texten "Bli Mårten Andersson igen".

Recension

 "Mårten Cvetkovic"

Kulturens hus, fredag 19.00 

Längd: 95 minuter.

Publik: En fullsatt Lilla salen placerad i en för stor Stora salen.

Bäst: Att leverera en och en halv timme klanderfri stand up är det få som klarar av.

Sämst: Trots att karaktärerna gillade att sparka in dörrar så blir det ganska många öppna dörrar denna gång.

Betyg: 3