Norrlandsoperan
Kärlek och politik
Dirigent: Ville Matvejeff
Regissör: Dan Turdén
Koreograf: Sara Ribbenstedt
Ljusdesigner: William Wenner
Mask/Kostymdesigner: Angelica Ekeberg
Sångare: Hrolfur Saemundsson, Hege Gustava Tjönn, Susanna Levonen, Elsa Ridderstedt, Tapani Plathan, Jihan Shin, Fabian Duberg, Linus Flogell
Skådespelare: Sara Ribbenstedt
Norrlandsoperans symfoniorkester
När höstens stora operasatsning "Macbeth", med några veckor till premiären, avbröts på grund av coronarestriktionerna och flyttades till hösten 2021 hade Norrlandsoperan, plötsligt, världssångare och ett helt konstnärligt team utan jobb.
Med stark lustfaktor bland alla inblandade togs beslutet att satsa på operaexperimentet "Kärlek och politik". På sex veckor, vilket är rekordtid, sattes den nya operaföreställningen ihop. I denna medverkar inte kören, som den gör i "Macbeth", då det innebär alltför stor smittrisk.
Även om grundmaterialet till Kärlek och politik, musik och text, fanns sedan tidigare i Verdis operor "Giovanna d´Arco", "I Masnadieri", "Luisa Miller" och "Don Carlo", baserade på dramer av den tyske romantikern Friedrich Schiller, har regissören Dan Turdén lagt ned ett imponerande arbete med att destillera ut nyckelscener ur dessa fyra operor. Tillsammans med dirigenten Ville Matvejeff bands därefter delarna ihop till det nya verket.
Resultatet är fem scener, som utspelas under 1,5 tim, där temat, i en icke sammanhållen dramaturgi, kretsar kring såväl privata kärleksaffärer som politiskt intrigerande. Det som drabbar oss alla oavsett tidsålder, vilket även kommer till uttryck i sångarnas kostymer med spännande ingredienser från 1400-tal till samtid.
När ridån går upp står Jeanne d´Arc fastbunden vid en påle. På den renodlade mörka scenen, stämningsfullt belyst, sitter även delar av symfoniorkestern i effektfull hästskoform. Formen, i ett vackert flöde, har även kontakt med musikerna i orkesterdiket.
Här bländar Elsa Riddestedt och Hrólfur Saemundsson med klangsköna röster som man gärna velat följa längre inledningsvis. Sticker ut litet extra i blandningen av världssångare gör Jihan Shin med vacker, säker tenor i rollerna som Carlo och don Carlo.
Kärlekens många ansikten liksom storpolitikens maktspel med olika variationer kommer väl till uttryck i "Kärlek och politik". Det är sällan spelade verk som presenteras. Musiken blöder av romantik och bildar en dramatisk enhet. Norrlandsoperans symfoniorkester väcker den till liv med största intensitet och flyt.
En eloge till skådespelaren Sara Ribbenstedt, som i rollen som Friedrich Schiller, effektivt binder ihop operan via Schillers brev, texter och dikter.
Helt klart är att arbetsmetoden i detta operaexperiment varit lyckosam.
Att bjudas på smakprov ur Verdis omfattande operaproduktion på nytt sätt är spännande. Att det dessutom, trots den korta produktionstiden, görs på hög konstnärlig nivå är stort.