Gangsterkrim faller på klyschorna

Det kvinnliga perspektivet till trots lyckas ”Som natten” inte höja sig över kriminalgenrens klyschor.

David Ärlemalms nya roman utgår från ett ganska uttjatat kriminalromansscenario, menar recensenten Simon Olofsson.

David Ärlemalms nya roman utgår från ett ganska uttjatat kriminalromansscenario, menar recensenten Simon Olofsson.

Foto: Gabriel Liljevall

Recension2021-09-29 06:00
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Kriminalroman

Som natten

Författare: David Ärlemalm

Forum

Asynja är 20 år och försöker vara en bra mamma. När en av pojkvännen Eddies knarkaffärer går snett tvingas hon in i en allt brutalare tillvaro där det kriminella livets faror kommer allt närmare familjen och där Eddie blir allt mer vårdslös med hennes och dotterns säkerhet.

David Ärlemalms nya roman utgår från ett ganska uttjatat kriminalromansscenario. Några småbus får hybris när den ”stora affären” (en variation på den ””stora stöten”) dyker upp framför ögonen och de ser sin chans att klättra. När affären sedan går fel (vilket den alltid gör) byggs berättelsen på en flykt-och-kamp-modell där det är do or die som gäller.

Mer än berättelsen ligger romanens behållning i det kvinnliga perspektivet. Vår tids debatt kring gängkriminaliteten och de senaste årens nynoir-litteratur i samma miljö uppvisar en blind fläck vad gäller kvinnorna och den familjesituation som gängkriminalitetens våldsdåd döljer. Här bjuder ”Som natten” på ett välkommet perspektivskifte, från det manligt kodade våldet till en vy där lögner, rädsla och maktlöshet gör vardagen till ett fängelse.

Trots detta har David Ärlemalms roman svårt att höja sig över det tvådimensionella. Det omgivande samhället som utgör ramen för våldet försvinner in i bakgrunden och författaren förmår inte lyfta berättelsen in i den samtid där den utspelas. Detta i kombination med en helt menlös bakgrundshistoria och det faktum att karaktärerna är snudd på omöjliga att tycka om (med två birollsundantag) gör att ”Som natten” lämnar denna recensent med en känsla av likgiltighet.