Dramaturgiskt perfekt

Organist Torbjörn Eliasson.

Organist Torbjörn Eliasson.

Foto: EIJA DUNDER

RECENSION2014-10-27 10:00
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Med sin månadsfärska skiva Here comes the storm är Elin Ruth mer relevant än någonsin. På sitt sjätte och bästa album bjuder hon på en smittsam och gedigen resa bestående av soul, gospel och rhythm and blues. Live blir det minst lika bra. Med en dramaturgiskt perfekt låtlista som rymmer större delen av den senaste skivan, och country-poplåtar som The Pain – och med ett utmärkt kompband är Elin Ruth en fröjd att beskåda.

Konserten börjar med den släpigt murriga I don't need your religion som fint sätter tonen, och markerar för publiken att ikväll kommer orgeln att ha en betydande roll.

Anders Lewén på gitarr spelar säkert och snyggt och lyckas vid ett par tillfällen sola till sig välförtjänta applåder – i den dramatiskt stegrande Sad Melissa till exempel. Katarina "Katti" Ottosson på körsång är också en viktig komponent. Självsäkert och skört förgyller hon Ruths redan, smått oklanderliga sång.

Under I only miss you when you're on my mind kommer jag på mig själv att sörja att låten snart är slut redan efter någon vers. Typ som en matmissbrukare som känner sig nedstämd när maten börjar sina på tallriken. Jag vill bara att det där orgelriffet ska fortsätta i minst några veckor till.