Turnévåren är inställd och publiken sitter hemma, så vad ska en musiker hitta på?
All möjlig skit verkar det som.
Kreativiteten har flödat när produktiva kulturarbetare inte haft tillgång till deras naturliga scener. Mängder av galna (läs dåliga) idéer dyker dagligen upp på digitala plattformar då kallsvettiga artister i desperation gör vad som helst under avtändning från bekräftelsekickarna. Instagram har blivit en djurmarknad med cold turkeys – fast gratis.
Plinkande på gitarr i kök kallas "konsert", videochattar heter "talkshow" och Oscar Zias 24-timmarsändning är "antidepp-pepp".
Jag blir snart tokig på grund av tomrummet som nöjesevenemangen lämnat efter sig. Och jag blir galen av substituten.
Musiker borde fokusera på att göra ny musik. Komiker ska skriva nytt material. Ingen ska sälja sig – gratis.
Många hitfabriker går på fullgång och kristiderna måste bara generera nytänk, mästerverk och blivande klassiker. Annars ger jag upp.
Det går inte begära att alla musiker ska sätta sig och skriva dunderlåtar på beställning, så lätt är det inte. Men om bara fler hade gjort som Rebecka Digervall och Sanna Kalla hade världen blivit så mycket bättre.
Inspirerad av Youtube-profilen Trixie Mattel har Pajaladuon från The Magnettes gjort en egen version av Lana Del Reys "Video games" och slutresultatet är helt fantastiskt.
Sedan låten släpptes på deras Youtube-sida under onsdagen har jag låtit den förgylla min karantänpandemitillvaro med jämna mellanrum. Jag önskar att fler gjorde likadant.
Kompade av en akustisk gitarr låter de sina röster turas om att sjunga verser och sedan smälta samman i refrängen. Var för sig är de bra men tillsammans är de bäst (även om det inte går att mäta sig med Lana Del Rey – som tack och lov också håller sig anonym och förhoppningsvis skapar Lana-magi i detta nu).
Tack för det. Hoppet lever.
Det är som att Digervall och Kalla ledsnat på galenskaperna i varsin lägenhet och bestämt sig för att visa internet var det digitala skåpet ska stå.
Låt stå!
Recension
The Magnettes "Video games"
Youtube, 22 april
Längd: 4.38 minuter.
Publik: 137 visningar i skrivande stund.
Bäst: Stämmorna i refrängen, duon är väldigt samspelt trots att de är 90 mil från varandra.
Sämst: 4.37 minuter in i videon, när resten av internet väntar bakom dörren.
Betyg: 5