Bard från den ljusa sidan

Han är namne med en viss makedonisk härskare. Men den snubben lyckades aldrig erövra Japan. Alexander Bard, och hans bandmedlemmar i BWO, Bodies Without Organs (Martin Rolinski, Marina Schiptjenko) är på god väg att åtminstone göra ett ordentligt avtryck där.

Foto: David Magnusson / SvD / SCANPIX

Piteå2009-07-24 06:00
Gängets samlingsplatta Sunshine in the Rain (skräddarsydd åt den asiatiska marknaden) har nu slagit stort. - I Sverige är vi Alexander, Martin och Marina. Men i Japan är vi ikoniska figurer, säger Alexander Bard när jag ringer upp honom på tisdagsförmiddagen. Jag vet inte om han är nyvaken och har glömt bort översittarfasonerna som ofta tillskrivs honom (när uppståndelsen kring Elit-listan pågick som bäst kallades han bland annat för vuxenmobbare). Alexander Bard verkar vara genuint trevlig. Och trivsel är ju viktigt, enligt honom själv. - Musiken blir verkligen lidande om man omges av negativitet. Jag har varit med om det, tro mig. Det blir inte roligt att stå på scen eller att vara i studion, säger han. Man förstår genast att han pratar om Army of Lovers. I BWO är situationen annorlunda. Prylar och gemenskap
Det underlättar att ha något gemensamt. I BWO är samtliga medlemmar prylbögar. Den senaste grejen som gör gänget upphetsat är netbooks, alltså små bärbara datorer. Det är sådana fetischer som de gärna diskuterar när de är ute på turné. Men efter
gigen går de åt var sitt håll. - Vi följer vissa regler eftersom BWO turnerar så mycket. Vi ska inte sitta och hänga i flera timmar efter gigen och snacka skit. För då har man inget att prata om i turnébussen dagen efter. Då blir du galen till slut, säger han. Elitskvallrare
Men vi alla vet ju att Alexander Bard är en mästare på skvaller. Skulle skvallret verkligen kunna ta slut? Tveksamt. Han har fortfarande ingen förståelse för den hätska debatten i februari 2006 kring den så kallade Elitlistan. Det var då DN:s Mustafa Can uppmärksammade några grova inlägg i mejllistan (där kändisar och pressfolk ofta ingår) och helvetet bröt loss. Bland annat fick en vikarie på DN Kultur sparken. - Hela diskussionen känns patetisk nu när man tänker tillbaka på den, säger Bard. Han förklarar att listan finns kvar och har samma namn som tidigare. Namnet i sig gav hävarm åt historien som inledde stormen. Robert Aschberg beskrev listan som en "runkfest för Mensa-wannabees i konstiga kläder". Andra sa värre saker. Mejllistor är ganska gammalmodiga i Facebook-tider. Du har inga funderingar på att flytta över listan till något nätcommunity? - Nej, det kommer inte att hända kan jag säga. Vi kommer inte att släppa in folk hur som helst. Begreppet sluten grupp är hela poängen med Elit. Listan är så grym för att 30 procent slängs ut varje år och det är hela idén också. Ser du något intellektuellt värde i Facebook? - Jag vill knappt säga att jag är med där. Då får jag en massa adds som jag måste plocka bort. Jag har en sekreterare som får plocka bort dem. Jag fattar inte varför folk som inte känner mig försöker lägga in mig i deras Facebook. Poängen med Facebook är att man ska ha sina vänner samlade där (Bard hävdar att han känner samtliga 1.600 som finns i hans profil). De som addar dig kanske vill vara med i Elit?

- Jag vet inte. Det är nog bara folk som har för lite att göra som håller på med sådant.

Facebook är en demokratifråga 

Han säger att han gärna skulle vilja göra sig själv mer tillgänglig på Facebook för allmänheten. - Men då krävs det att folk har större respekt för en och använder sitt omdöme. Jag ser det som en demokratifråga att kunna vistas på Facebook trots att jag är känd, säger han. Bard hävdar att han lägger ner väldigt lite tid på sajten. Men nätet i sig är ett viktigt verktyg för BWO, och en del av hemligheten bakom succén i Japan. Skivbolaget har gjort en del smarta drag när BWO lanserats i Japan. På den japanska BWO-sajten har man kunnat hitta en workout-video (med en instruktör som är känd i Japan som gör övningar till BWO:s musik), en BWO-diet, med mera. Nu hoppas Bard att Japaneffekten sprider sig till andra asiatiska länder. - Slår du igenom i Japan sprider det sig till grannländerna, säger han. Faktum är att detta är förs-ta gången ett projekt där Bard är en av frontfigurerna får ett större genombrott i det asiatiska landet. - Jag var delägare i Stockholm Records på 1990-talet och då hade vi ett flertal succéer där. Inte minst med The Cardigans, säger han. Förutom BWO går det inte särskilt bra för svensk musik där. Det är inte i närheten samma hajp som det var på 1990-talet. - Det var en livsstilsgrej för japaner att lyssna på svensk pop på 1990-talet. Men det där har försvunnit. Så vitt jag vet är BWO det enda svenska bandet som slagit i Japan de senaste åren, säger han.
Fotnot: I kväll uppträder BWO på Piteå dansar och ler.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!