Barbara Hendricks avslutar höstens carte blanche med en pompös och alltigenom stämningsfylld julkonsert tillsammans med delar av den norrbottniska musikeliten.
Efter svensk-kinesiska Wei Wei är det svensk-amerikanska Barbara Hendricks som axlat manteln som Studio Acusticums artist in residence, en utmärkelse som sträcker sig fram till våren. I mångt och mycket har det dock varit höstens fyrfaldiga konsertserie "Carte blanche" som varit tyngdpunkten i samarbetet med "lilla Piteå".
- Visserligen är det en liten stad, men med stort hjärta. Det här har varit en jättetrevlig erfarenhet, säger hon. Efter konserter med bland annat jazz- och kammarmusik är frågan given: vad var bäst? - Julkonserterna är höjdpunkten. Julen är jätteviktig för mig och familjen. Det är också en tid för eftertanke kring hur det ser ut i världen, med alla som är ensamma, befinner sig i krig och har det svårt. Om vi tillsammans kan sjunga och erbjuda ett hopp så är det värt det. JulklassikerPå de två julkonserter som avslutar carte blanche-serien samverkar hon med dirigenterna Petter Sundkvist och Erik Westberg, Norrbotten NEO, Musikhögskolans orkester, stora kör, kammarkör samt manskör Maskulint oväsen och en barnkör. På repertoaren står pompösa julklassiker som O, helga natt och Stilla natt, där Barbara Hendrick briljerar och det svenskamerikanska uttalet tillför en charm och unik upplevelse. Staffansmaraton
Där finns också sånger som Ave Maria och Jul, jul, strålande jul, ett medley av nordiska julsånger tillsammans med barnkören, manskörens Staffansmaraton, allsång i delar av Come All Ye Faithful och ett negro spirtuals-tema med Sweet Little Jesus Boy och Go, Tell It On The Mountain. Storslaget så det förslår och med Barbara Hendricks, 60 år fyllda för några veckor, upphöjd på ett podium med en fond av glittrande och lysande julslingor.