När Stadshotellet i Luleå invigdes 1903 döptes de så kallade bakfickorna till Lilla och Stora caféet. I lokalerna, som sedan blev bibliotek och i dag är gym, serverades finare sällskap och exklusivare måltider.
1989 erbjöds "fine dining" i Stadshotellets lokaler igen, men med tanke på hur texten lades ut förväntades inga fina kläder på Tallkotten. Snarare antyddes det att kläder var onödigt.
Efter en upprustning för tio miljoner kronor skulle Tallkotten locka finare publik och skapa känsla av anrika lokaler. Men i dag låter reklamtexterna något märkliga, så här beskrevs bland annat de marmorklädda toaletterna:
"Toaletterna en smal trappa ner i källardunklet, en plats för hastiga och nervösa möten".
Allmänheten skulle dessutom lockas in från Storgatan med följande ord:
"När man kommer in ska man ana, men inte veta, som att möta en beslöjad kvinna i ett islamskt land, då spänningen är som starkast. Direkt till vattenhålet!"
Reklammakarna sparade inte på krutet. Även konsten i det stora så kallade "Runda rummet" fick en snuskig touch.
"Erotik i det intima runda rummet. Mystiskt och lite förbjudet. Maria Backman har i sin målning fångat det sensuella ljus som flödade i barockens bildvärld".
De smygsnuskiga antydningarna till trots, Tallkotten blev snarare känt för sina maträtter och fina bjudningar än erotiska inslag efter öppning.
Den inglasade verandan i stål och smidd skulptur utanför entrén drog till sig blickar och nyfikna gäster tog snabbt krogen till sina hjärtan som blev ett komplement till Bryggan och Stadspuben för Stadshotellet.
Med sina 150 sittplatser och 35 anställda hade lokalen gäster från frukost till kväll, med maten i fokus.
– Köket ska vara som en teaterscen. Matlagningen blir en del av underhållningen, sa köksmästare Henrik Carlsson.
Men under slutet av 90-talet skaffade sig krogen också en position som ett av Luleås absolut hetaste uteställen och den långa välkända bardisken var ofta fullsatt.
I dag fungerar Tallkotten främst som en hotellrestaurang, men lunch och frukost som huvudverksamhet.