Sedan 2012 har Pancakelady, bestående av Lillith Saaw och Elisabeth Rosenbrand, projektlett den populära gratisfestivalen Musikens makt i Luleå. Men när arbetet med att spika sommarens program pågår saknas den förstnämnda i planeringen.
Efter succéåret 2015 försvann motivationen för Lillith Saaw.
– Jag kände att det var en peak för mig, allt var så himla bra 2015 – det var det bästa året för mig, säger hon.
– Direkt tänkte jag "Gud vad bra det blev, det här blir svårt att toppa". Jag kände det redan då.
Ända sedan starten 2010 har festivalen levt med en oviss framtid och brottats med finansieringen. Trots att hon trivdes bra under förra året handlade det mer om att förvalta än att utveckla och Lillith Saaw tänkte att det var dags för en förändring.
– Jag saknar det så klart men hade inte kunnat utveckla så mycket mer. Det var tröttsamt, vi hade ganska mycket uppförsbacke och gjorde det bästa av det. Det var alltid en kamp mot budgeten, säger hon.
Tillsammans med sambon Simon Larsson flyttade hon till hans hemstad Jönköping och fick sedan jobb som evenemangsproducent och programsamordnare på Kulturhuset Pigalle i Nässjö.
Hur går det på nya jobbet?
– Bra. Men i Luleå hade jag en känsla för hur folket och publiken är när jag arrangerade saker, som ny här vet jag inte riktigt hur olika event ska tas emot.
Något speciellt som skiljer städerna åt?
– Jönköping är ju en lite större stad och här finns mycket små roliga ställen. I Luleå saknades bra mindre ställen att arrangera evenemang på, säger Saaw, som från början kommer från Moskosel.
Hon sitter fortfarande kvar i referensgruppen för Musikens makt och arbetet med att lämna över sina arbetsuppgifter till Elisabeth Rosenbrand är pågående.
– Jag är övertygad om att det kommer bli superbra i år igen, det är jättebra bokningar som vanligt. Jag hoppas bara att kommunen tar tillvara på Elisabeths kompetens och Musikens makts betydelse.