Det var framförallt vädrets makter som visade upp sig till en början när årets Musikens makt invigdes under fredagen. Strax före invigningen bjöd vädergudarna på ett riktigt ”Musikens makt-väder” med åska och ösregn. Men efter att den värsta störtskuren avtagit klev åtta kvinnliga arrangörer upp på scenen och blåste bort molnen och såväl som rensade luften.
– Det är vi som gör den här festivalen. Många av oss har flyttat från Luleå och består av den grupp som framförallt gör det – kvinnor, sa festivalens projektledare Elisabeth Rosenbrand.
Kvinnliga kulturarbetare i Luleå är något av ett tema på festivalen då både utställningar och tältet som kallas för Flickrummet fokuserar på frågan ”stanna eller flytta?”.
– Under den här helgen får vi synas och får plats, det är inte alltid självklart, säger Elisabeth Rosenbrand.
Tanken med manifestationen var att belysa vikten av Musikens makt, för de som inte annars har någon självklar plats i stan. Rosenbrand kallade festivalen för en ”bångstyrig nioåring” och påpekade att det inte är säkert att den kommer att finnas i framtiden. Men att det var en väldigt viktig oas i ett annars svårtillgängligt kulturliv.
Turerna kring Musikens makts vara eller icke vara har varit många och när arrangörerna kallade till presskonferens i oktober förra året för att meddela att de inte tänkte delta i en upphandling såg det ut att vara slutet för festivalen. Men efter att kulturnämnden svängt i frågan tilldelades föreningen bakom arrangemanget ett ekonomiskt stöd och under fredagen invigdes den nionde upplagan av Musikens makt på Gültzauuddens strandscen.
Efter Rosenbrands inledande tal behövde inte publiken vänta länge på nästa kraftfulla salva. Mattias Alkberg presenterades som helgens första musikakt och i takt med att hans låtar demonstrerades strömmade publiken ner mot stranden.
Från att endast ett 40-tal personer trotsat ösregnet växte antalet åskådare till något hundratal och Musikens makt fick en förhållandevis stark publikstart.
Det har snart gått ett år sedan Alkberg släppte ”Åtminstone artificiell intelligens”, men många av låtarna sitter fortfarande tvärsäkert i hans spelningslista. Alster som ”Relativt Norrbotten” och ”Obeskjuten” samsades med pärlor som ”Ragnar”, ”Tjugonde” och ”Skända flaggan”.
Följ rapporteringen kring årets Musikens makt på våra webbsidor, där intervjuer, recensioner och publikvimmel kommer att uppdateras under hela helgen.