Arrangören har tidigare lockat världsartister och skapat ett publikhav på 15 000 personer på Brännbollsyran i Umeå. Den 8–9 augusti ska Homerun festivals förvandla Södra hamnplan i Luleå till Splash – en musikfest för en festande målgrupp.
Under två dagar står tio artister på den stora scenen.
– Det kommer vara svensk toppklass på artisterna och det kommer vara artister med en festprägel kopplat till att det är en ung målgrupp som gillar fest. Tänker du på de största artisterna som finns i Sverige och räknar bort någon som nästan aldrig spelar hemma i Sverige har man nog någonting rätt, säger projektledare Gustav Pettersson.
Luleå kommun kommer gå in med 750 000 kronor till festivalen under tre år.
Målgruppen är 15–35 år och i nuläget är endast Veronica Maggios namn offentliggjort, men när biljetterna släpps på måndag kommer ytterligare namn ha släppts.
Priset för två dagar är 1 499 kronor till en början och kommer stiga närmare augusti, när artisterna släppts kommer möjlighet till endagsbiljett att finnas.
– Prisbilden kommer stiga lite grann närmare festivalen, den är ganska riktmärkad mot hur det ser ut i Festivalsverige rent generellt. Det går bra att jämföra med Skellefteå, Storsjöyran eller andra arrangemang i Norrland, säger Gustav Pettersson.
När Hooja uppträdde på Södra hamn i somras kom 7 000 personer, Homerun festivals tar höjd för att ännu fler kan komma i sommar.
– Vi bygger området för ungefär 7 500 personer, det är det som är målsättningen tillsammans med Luleå kommun. Men om man maxar området kan man säker ta in 10 000–12 000, det finns bra kapacitet här men vi tror inte att man fyller den kapaciteten från start. Det går också att spärra av Södra hamnleden, det gjordes på Luleåkalaset tidigare år, säger Gustav Pettersson.
Brännbollsyran har lockat världsnamn som Tiësto, Macklemore och Marshmello genom åren, vilket har fått Luleåbor att spekulera i att även Södra hamn kan få stjärnbesök, men Gustav Pettersson vill tona ner förväntningarna.
– Det kommer vi inte se i Luleå från start, för att ha råd att boka den typen av namn behöver man bygga en publik som bär upp det. Det måste man bygga över tid, inte för att vi satt ner foten och sagt att vi ska ha Kanye West i Luleå om fem år (skratt).