Lovisa från Luleå har fått en roll i Cabaret

Lovisa Lindberg Lekfalk har stått på scenen ända sedan hon var "typ tolv". Idag satsar hon för fullt på en karriär som musikalartist på alltifrån Helsingborgs stadsteater till Oscarsteatern i Stockholm.

Lovisa Lindberg Lekfalk från Luleå utanför Helsingborgs stadsteater, där hon ska spela en av rollerna i Cabaret i höst.

Lovisa Lindberg Lekfalk från Luleå utanför Helsingborgs stadsteater, där hon ska spela en av rollerna i Cabaret i höst.

Foto: Smilla Larsson Lind

Musikal2023-08-16 11:00

Förra måndagen började hon repetera Cabaret på Helsingborgs stadsteater. Premiären är 16 september och hon kommer att spela en av karaktärerna på Kit Kat Club i Berlin. Mellika Melouani Melani regisserar och Gladys del Pilar spelar huvudrollen.
– Det är en ganska speciell produktion, inte alls som originalet. Många roller har bytt kön, berättar Lovisa Lindberg Lekfalk på telefon nerifrån Skåne.
Det känns roligt att få vara med och göra en klassiker med en sådan twist, tycker hon.
– Cabaret är en tidlös och viktig historia från mellankrigstiden som sedan leder in i andra världskriget när Hitler tar över makten.
Hon har förberett sig genom att läsa böcker och se filmer om den tiden.
– Det är det som är så kul med det här jobbet, att man får dyka in i historien och nörda ner sig. Det tycker jag om.

Hon är född 1996 och uppvuxen i Luleå. Hon gick i musikklass i Piteå på högstadiet och i gymnasiet blev det estetiska programmet på Lärkan i Luleå med musikinriktning. I kulturskolan lärde hon sig piano och lite fiol och dragspel och därutöver gick hon i cheerleading.
– Jag har dessutom två väldigt kulturella föräldrar. Det är mycket musik både på mammas och pappas sida och själv har jag fått en naturlig ingång i branschen, berättar hon.
Pappa Dag Lindberg är musiklärare i Kulturskolan och mamma Ingela Lekfalk, som är kulturproducent inom film, radio och tv, satte upp en föreställning på Norrbottensteatern som hette "Tjejer typ tolv", som Lovisa Lindberg Lekfalk hade en roll i när hon var tolv år. Föreställningen blev också en tv-dokumentär.
För några år sedan spelade hon Lill-Babs i "Leva livet", bland annat i Kulturens hus i Luleå, även den producerad av Ingela Lekfalk. Men förutom det har hon stått på egna ben ända sedan hon gick ut gymnasiet och kom in på en treårig musikalutbildning på Performing Art School i Göteborg.
Hennes första jobb fick hon i musikalen "Häxorna i Eastwick" på Cirkus i Stockholm. Hon har spelat Pippi Långstrump på Astrid Lindgrens värld och Klonk i Babblarna på turné.

Det senaste året har hon jobbat som sångerska på Wallmans salonger i Oslo.
– Det är kul att få en bredd och testa olika saker, trots att jag fortfarande är i början av min karriär.
Känner du att du har valt rätt yrke?
– Ja, det tycker jag verkligen. Som musikalartist är man ju aktiv inom tre områden – dans, musik och teater – så jag kommer aldrig någonsin att bli uttråkad.
Men det kan också vara en utmaning att hålla uppe alla förmågor konstaterar hon.
– Det är mycket kunskap man ska ha på sin palett för att vara så mångsidig. Det är ju ett speciellt yrke i och med att kroppen är verktyget och det kräver mycket eget ansvar – att man håller sig frisk, sover bra, äter bra. 
Vilket tycker du att du är bäst på?
– Att hålla hög energi på scen. Jag har mycket energi och är ganska fysisk.
 

Konkurrensen i branschen är hård.
– Det är många som vill jobba och många som är väldigt duktiga, vilket innebär att jag har fått flytta mycket mellan olika städer och länder. Det är den uppoffring man får göra, men det är också ett äventyr att få uppleva så många nya saker och platser. Det är superkul, men framöver skulle jag nog gärna vilja landa lite mer på en och samma plats.
Tycker du om att stå på scen eller brukar du få scenskräck?
– Nej, jag kan bli mer nervös om man ska sjunga på ett bröllop, vilket känns mer intimt, än om jag ska stå på en stor scen. Nu håller vi till på Helsingborgs stadsteaters stora scen och där ser man inte folks ansikten när man tittar ut. Om jag däremot vet om att det är någon jag känner i publiken kan jag bli mer nervös.

I vinter ska hon vara med i en produktion "Från Aladdin till Elsa" på Oscarsteatern i Stockholm och till våren ska hon vara med i ensemblen på Evita på Oslo nye teater.

Kommer du tillbaka och jobbar i Luleå?
– Jag skulle gärna vilja jobba mer i Luleå. Men det får vi se.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!