Musik
After Work – Film & Video Game Classics
Luleå Symfoniorkester & Luleå Kammarkör under ledning av Christian Feivik.
Verk av bla Lena Raine, Hans Zimmer, Daniel Pemberton, Joe Hisaishi, John Williams, Jeremy Soule, Rachel Portman & Ludwig Göransson mfl.
Kulturens Hus, Stora sal fredag 8 april kl 19
Att tv-spelen skulle vara den ”stora scenen för klassisk musik” som konferenciern påstod i sin välkomsthälsning kan kanske diskuteras. Men att film- och spelbranschen har förstått värdet av musikens roll i att förstärka känslor, det vet vi sen gammalt. Och de ekonomiska musklerna finns där.
På scenen en stor orkester och kör som kvällens dirigent Christian Feivik ledsagade med den äran när hela tolv kompositörers verk framfördes, varierat och kul. Alla kvällens nummer inramades läckert med bilder som projicerades på en stor duk. Och Feiviks både kunniga och trivsamma mellansnack skapade fin stämning i salongen. Det bjöds såväl relativt nya förmågor som de gamla välprövade korten. Såsom nestorn Hans Zimmer och musiken till ”Pirates of the Caribbean – Vid världens ände”, den tredje i serien med Johnny Depp. En enkel musikalisk figur i ledmotivet går igen när brasset drar på med fulla spjäll. Pampigt, precis som det ska vara i en actionfilm av det mer barntillåtna slaget.
Och även John Williams fick plats i programmet, en kompositör med ett pärlband av filmer och Oscarsnomineringar på sitt cv. Här spelades musiken ur filmen ”Rädda menige Ryan”. Och Williams vet om någon hur man klämmer fram en tår hos publiken. Aningen smetigt för min smak – men storstilat och helt i linje med Steven Spielbergs film.
En av få kvinnliga kompositörer i branschen är Lena Raine som prisbelönats för musiken till spelet ”Celeste”. Ett inledningsvis sagoskimrande stycke med spröda flöjter och träblås innan Feivik slog in sektion efter sektion inför det avslutande crescendot. Av svensken Ludwig Göransson (Ludovin) spelades förstås hans Star Wars anstrukna ”Mandalorian” där pulserande, drivande trummor möttes av lätta dissonanta glidningar i snygga melodislingor och kraftfull orkestrering. Vilket orkestern som ju mestadels består av amatörer klarade med bravur. Heja Kulturskolan!
Det var tredje gången ”After Work” arrangerades i denna form – ett lyckat grepp som även kanske kan locka en ny publik till den klassiska musiken. Exempelvis med Rachel Portmans varmt vemodiga musik till Lasse Hallströms film ”Ciderhusreglerna”. Eller med musiken till spelet ”Halo” där en vresig elgitarr betade av riff på riff innan de fem (!) trumslagarna satte en mäktig slutpunkt.