Det hade givetvis kunnat tolkats som en mycket romantisk och kärleksfull handling.
– Nja, det handlar snarare om att det är kutym att tillägna ett verk till den musiker man samarbetat med. I detta fall min fru Sara, säger Fredrik Hedelin.
Däremot var det Fredriks musik som för 20 år sedan fick Sara Hammarström att intressera sig för sin framtida man.
- Jag var på en konsert i Stockholm, där jag särskilt fastnade för ett stycke nutida musik. När stycket spelats klart reste sig en kille i publiken och tackade pianisten. Jag förstod att det var tonsättaren och blev nyfiken på vem han var. Han är dock ganska tillbakadragen och fanns inte kvar efter konserten.
Det hade kunnat bli slutet på något innan det började. Kanske var det försynen eller den idé Fredrik bär om skapandets egen rörelse som också fick dem att hitta varandra.
– Det visade sig att han också studerade på Musikhögskolan i Stockholm, säger Sara Hammarström.
I dag är det gifta, har två barn och delar sin tid mellan Stockholm och Piteå. Fyra år efter att Sara fått arbete som musiker i Norrbotten NEO bodde hela familjen i Långnäs, i ett gammalt Missionshus som de rustat med omsorg.
- Jag har alltid varit intresserad av byggnadsvård. Det har med historia och klokhet att göra, att inte göra våld på ett hus. Snickra har jag gjort sedan jag var liten, säger Fredrik Hedelin.
I dag bor de i Stockholm där Fredrik tar hand om familjen när Sara jobbar borta.
– Det viktiga är att man är överens. Varje termin sätter vi oss ned för att planera halvåret. Även när jag jobbade som frilansmusiker var jag borta mycket. Nu vet i alla fall barnen var jag är, menar Sara Hammarström.
Verket som Fredrik tonsatt, Konsert för flöjt och ensemble, ingår i en svit om tre konserter som alla är kopplade till hans doktorsavhandling vid Luleå tekniska universitet där han undersöker komposition och skapande.
– Egentligen vad är skapande, ett resonemang jag satt i relation till natur- och livsfilosoferna Dileuze och Guattari.
Tanken slog rot när han själv sysslade med datamusik och algoritmisk komposition, där struktur genereras efter regler man skapar.
– Jag ville hitta en annan ingång och gjorde också det. Sedan blev jag intresserad av vad som hände när jag använde min metod eftersom jag inte förstod det själv. Ett beteende som gjorde att jag landade i filosofin. Enkelt uttryckt, att det finns en annan dimension där det skapande momentet är kopplat till livsprocesser. Ett cykliskt fenomen som upprätthåller det levande där det finns tre krafter med koppling till allt liv; den jordiska, kosmiska och kaoskraften. Flöjtkonserten står för kaos.
Fredrik Hedelins tes är att om man begrundar flöjtens tonbildning rent akustiskt så uppstår kaos genom att luft blåses mot en kant, som i sin tur skapar brus.
– Luften sätter sig själv i rörelse, säger han.
Avhandlingen beräknar han ska vara klar till jul och vid denna intervju har han just avslutat ett 20 timmars arbetspass för att färdigställa en konsert för piano, där pianot står för den kosmiska kraften.
Även ett verk för violin ingår i sviten, där violinen står för den jordiska kraften.
Sara Hammarström som jobbat tillsammans med sin man uppskattar att flöjten står i centrum i verket.
– Det är ett vackert verk, mystiskt men också lite vemodigt. Det känns när jag spelar att det är skrivet för mig. Det passar min teknik, säger hon.