Den tidigare Alcazar-medlemmen Tess Merkel tar in den heta discotrenden i tĂ€vlingen. Det Ă€r visserligen nĂ„got som Alcazar har gjort med jĂ€mna mellanrum under hela 2000-talet. Hon skrev lĂ„ten "Good life" under en tuff period â och efter depression kommer som alla vet fest och dekadens.
LÄten inleds med ekande pratsÄng, som likt en tidsmaskin för lyssnarna tillbaka till 90-talets eurodisco, för att sedan glida över till en peppig dansant refrÀng.
Skrev pÄ "Mellokollo"
TvÄa ut pÄ lördag Àr debutanten Lovad, som tidigare har haft en radiohit med Albin Johnsén. Bidraget "Allting Àr precis likadant" Àr en kÀnslosam poplÄt pÄ svenska som har ett tydligt slÀktskap med ungefÀr hÀlften av allt P3:s musikredaktörer sÀtter ihop pÄ sina listor.
Veckans andra debutant heter Efraim Leo, som framför bidraget "Best of me". LÄten skrevs pÄ ett "Mellokollo", ett slags lÀger för lÄtskrivare med schlagerambitioner. En ytlig lyssnare placerar honom snabbt i samma fack som killgÀnget Eric Saade, Anton Ewald och Danny Saucedo. Det Àr vÀlproducerad pop pÄ engelska som rÀttar in sig i ledet.
FjolÄrsvinnarna The Mamas Àr tillbaka efter att Eurovision Song Contest stÀlldes in 2020. PÄ bidraget "In the middle" lyckas de fÄ till en tydlig The Mamas-kÀnsla, utan att för den sakens skull göra en cover pÄ sig sjÀlva. Gospeltoner och stora röster Àr att vÀnta.
DansbandsdÀnga om charter
Melodifestivalens egen dansbandskamp drar igĂ„ng med det femte bidraget â hĂ€r fĂ„r de redan finalklara Arvingarna konkurrens av debutanterna Sannex och lĂ„ten "All inclusive".
Liksom Casper Janebrink och gĂ€nget skapar Sannex en glad dĂ€nga om sĂ„dant man bara kan drömma om i pandemitider. Vad sĂ€gs om raderna: âSolfaktor tretti, jag börjar bli svettiâ och âMan blir ju tokig, nĂ€r det Ă€r all inclusiveâ.
NĂ€st sist ut i hela Melodifestivalen Ă€r Clara Klingenström â ej att förvĂ€xla med förra veckans tĂ€vlande Klara Hammarström. HĂ€r blir det ocksĂ„ pop pĂ„ svenska med tydliga P4-vibbar och starka refrĂ€nger.
Sist ut för i Ă„r Ă€r mĂ€staren av Melodifestivalpop: Eric Saade. Med bidraget "Every minute" levererar han Ă„terigen en klubbig dĂ€nga â men till skillnad frĂ„n "Popular" och "Manboy" ger den hĂ€r lĂ„ten ett vuxnare och mer avskalat intryck.