Motiven har kommit till sin rätt

18 juli 2010 06:00
Kulturgården vid Gammelstad gjorde idag bokslut över sin utställning med fem unga konstnärer. Trots att den hamnat i skymundan av de senaste veckornas APA-festival har många intresserade hittat dit.

 

Spridda tekniker har förmodligen bidragit till att locka olika sorters gäster. Som vanligt har Annica Waaras rena, kubistiska samemotiv rönt stor uppskattning. Suget efter hennes konst är faktiskt en av anledningarna till att Kulturgårdens utställning slutligen måste plockas isär.

 

Löftesrik oljekonsnär
De få men pockande oljemålningarna av Elin Alexandra Sundström är dock de som överraskar mest. Sundström har något av Maggan Renbergs surrealism i sina motiv, med huvudlösa människor vilsegågna i öppna salar. Referensen kan uppfattas som långsökt, men lägger man in en smula av Sara-Vide Eriksson blåtonade, pressade porträtt kvinnoporträtt i mixen framträder snabbt bilden av en löftesrik oljekonstnär.

 

Till sin rätt
Elin Alexandra Sundström har mottagit många lovord från besökare, men såhär i efterhand kommer demonteringen nästan som en befrielse. Arbetet med utställningen, kombinerat med den anliggande caféverksamheten som hon också drivit, har varit omåttligt påfrestende. Snart ges återigen tid att lägga på det egna målandet.

 

En annan, för kulturgårdskonstnärerna, lyckosam förutsättning har tvivellöst varit själva utställningslokalen. Allt har inrymts i en oerhört pittoresk och lagom eftersatt gårdsstuga där de skarpa alstren, med sina många gånger spröda motiv, kommit till sin absoluta rätt. Detta har också varit en ursprunglig ambition - att sätta samman ett konceptuellt starkt konstarrangemang, istället för att enbart presentera en serie säljande produkter.

 

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!
Erik Jonsson