- Jag hoppas att vår internationella plattform kan bana vägen och visa svenska koreografer att det, precis som i Frankrike, är fint att jobba med barn, säger Cecilia Björklund Dahlgren, universitetslektor i dans vid Luleå tekniska universitet och verksamhetschef, Institutet Dans i skolan.
Under två dagar har det hållits workshops och seminarier under ledning av Marcelle Bonjour, grundaren av Danse au Coeur, Frankrikes nationella resurscentrum för dans i skolan samt den franske danskonstnären Jean-Christophe Paré i Piteå.
Tolkar Rödluvan
Vid Kurirens besök är det danslärarstudenter som tillsammans med Jean-Christophe Paré skapar ett helt nytt verk, en tolkning av sagan Rödluvan.
Syftet är att visa på metoder att locka fram det kroppsliga uttryck barn har genom att bland annat visa och uppleva olika koreografers signaturer.
- Verket är i kroppen och i relationen mellan er dansare. Det handlar om att accelerera ett uttryck och successivt experimentera fram verket, säger Jean-Christophe Paré.
Den metod Marcelle Bonjour arbetat fram för dans i skolan i Frankrike har nu anammats både i Tyskland och Italien.
I korthet bygger den på att professionella koreografer och danskonstnärer besöker skolor för att presentera sitt material som sedan danslärarna förvaltar och utvecklar tillsammans i klasserna.
- De jobbar projektbaserat, medan vi i Sverige har valt en annan modell där dans står på schemat och danspedagoger därför anställs på olika skolor, säger Cecilia Björklund Dahlgren.
Eldsjäl
Hon får närmast beskrivas som en pionjär och eldsjäl, där dans kopplat till lärande och barns rätt till dans som konstnärligt uttryck varit en stor del av hennes vardag under drygt 20 år tid.
- Dans är ett internationellt språk och vi har kommit långt i Sverige, men att bygga internationella relationer är mycket viktigt. I Frankrike har de estetiska ämnena en annan status och har en stor betydelse på schemat. Det finns ett annat kulturellt klimat. Därför är det intressant att ta del deras sätt att arbeta med improvisation, komposition, kulturhistoria och dansanalys i skolan.
Outnyttjad resurs
Cecilia Björklund Dahlgren menar att även om det tagit tid att etablera dans i skolan som mer än del av idrottsämnet, då främst som motion eller en social företeelse, är det fler och fler som insett att dans är en outnyttjad resurs inom lärandet.
- Dans och matematik, dans och språkutveckling ... Det finns många exempel på hur dans kan integreras i lärandet vilket hjärnforskare bland annat är intresserade av. Förra veckan besökte jag en skola i Skärholmen där de jobbar med barn, dans och framtidstro. Vanligtvis får nyanlända flyktingar och invandrare främst möta ord när de börjar skolan, men eftersom dans är internationellt kan de plötsligt bli sedda och ges andra uttrycksmöjligheter.
Och så är det ett mantra hon återkommer till under intervjun.
- Det är Norrbotten som banar vägen för denna utveckling. Dansutbildningen har betytt mycket. Det ska vi vara stolta över, menar Cecilia Björklund Dahlgren.