Ur havet stiger landet upp

Hos Malmbanans vänner ute i Karlsvik i Luleå pågår en spektakulär utställning. Den arrangeras i samarbete med bland andra Sverige segelförenings lokala sektion och griper över ett nytt men självklart tema: Sjöfart - järnvägstrafik.

TÅG OCH BÅT. Björn Bergströms fotografier från 50-talets Luleå påvisar ett naturligt samband mellan järnvägen och sjöfarten. Där rälsen tar slut tar fartygets farled vid.

TÅG OCH BÅT. Björn Bergströms fotografier från 50-talets Luleå påvisar ett naturligt samband mellan järnvägen och sjöfarten. Där rälsen tar slut tar fartygets farled vid.

Foto:

Luleå2010-08-02 06:00
Hos Malmbanans vänner ute i Karlsvik i Luleå pågår en spektakulär utställning. Den arrangeras i samarbete med bland andra Sverige segelförenings lokala sektion och griper över ett nytt men självklart tema: Sjöfart - järnvägstrafik. Genom att sammanföra gemensamma intressen hos de båda föreningarna har man lyckats nå fram till kärnan i Luleå stads tidigaste historia. Att sjöfarten har skapat kommunen, tillsammans med malmexporten, har redan Arvid Moberg vittnat om, men att det kan redogöras så tydligt och med så enkla medel är minst sagt intressant. Det börjar med en serie handritade kartor av Olle Malmsten. Planscherna markerar landhöjningarna sedan 400-talet och visar på varför en flytt från Gammelstad, österut mot nuvarande centrum varit nödvändig. Avstånden till havet hade förlängts avsevärt, alltmedan det som tidigare kallades Stenvadet reste sig ur havet. Sundet som skilde dåvarande Bodön försvann och nuvarande stadskärnan blev en halvö. Detta var 1650. Därefter tar den mer industriella historien vid. Noga redogörs det för hamnar, forna och nya farleder samt ankar- och lastplatser. I modern tid är det trafiklederna som skärmar av tidigare sund och breder ut sig som bläckfiskens tentakler. Sjöfartsverket har kompletterat utställningen med ett kapitel ur fyrverkeriets historia medan Segelsällskapet har lagt mycket krut på att sammanfatta 1800-talets världsomseglingar som utgick från Luleå. Inte minst får man följa fartyget Mary Ann som byggdes på Oscarsvarv. Det var det första skeppet som seglade jorden runt under svensk flagg. Ute i Karlsvik finns en vacker miniatyr av skutan. Förlagan ligger ännu i dag sänkt i en kanal i Roslagen. Sist men inte minst paraderas en vägg väldiga fotografier ur Björn Bergströms samling. De äldsta är från sekelskiftet och täcker in Luleås första hamnkaféer, hjulångare och väldiga segelfartyg. Här, med en slags djupt detaljerade vykort, påvisas sambandet mellan malm och sjöfart. Det är järnvägsrälsar som leder rakt ut mot hamnkvarteren och båtar med väldiga lastutrymmen. Utställningen pågår under hela augusti och har lockat en hel del turister. Det är förstås glädjande, men framför allt borde detta vara en lokal angelägenhet. Oerhört mycket expertis finns komprimerad på dessa vikskärmar. Som första utställning som tar ett redigt grepp om Luleå kommuns framväxt och kommunikationscentrum i Barentsområdet är den helt unik.
SSF Luleå och Malmbanans vänner Malmbanemuseet Karlsvik
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!