Tjejen bakom Matrix

Matrix filmerna har gått till historien som ett par av filmhistoriens mest påkostade och tekniskt mest avancerade långfilmer någonsin.
Carina Öhlund, 27 år från Kalix har en stor del i allt det. Hon jobbar på ett av världens största "Visual effects"-företag, som står för filmernas mest omtalade del. Specialeffekterna.

LULEÅ2003-06-12 08:01
<P>Året var 1994 och Carina Öhlund lämnade Kalix för att söka lyckan i USA. Hennes dåvarande pojkvän hade vunnit ett "Green card" och kunde jobba, så Carina hängde med lite på vinst och förlust. Efter första tiden i Los Angeles gick flyttlassset till San Fransisco där Carina, som alltid gillat at rita och teckna <EM>hoppade</EM> på en utbildning, "Academy of art".<BR>? Alla som kunde betala fick gå på skolan. Den gav mig jättemycket och sen när en av mina klasskompisar fick praktik på ett visual effetcts-företag ringde han mig när företaget skulle göra Mission Impossible 2, och sökte mer folk. Sedan dess har jag blivit kvar, säger Carina Öhlund.<BR><BR><STRONG>Ska inte synas<BR></STRONG>"Visual effects" är i stort sett alla specialeffekterna du ser i en film. Variationerna är många. Från farliga scener där någon hoppar från höga höjder, till helt konstgjorda figurer som "ritas" på duken, men som ska se äkta ut för tittaren.<BR>? Hemligheten bakom bra visual effects är ju att ingen märker att det är just en effekt. Det ska helt enkelt se så verkligt ut som möjligt, säger Carina Öhlund.<BR>Flera hundra visual effects-specialister jobbar på Carinas företag och alla har sitt specialområde. Tillsammans med fem andra utgör Carina en grupp som uteslutande gör "visual backgrounds" (visuella bakgrunder), till filmscener.<BR>? Vi lägger till en bakgrund. Oftast gör vi exakta kopior av foton från verkliga miljöer med hjälp av olika datorprogram, ibland utgår vi från så mycket som 300 fotografier från olika vinklar, när vi skall göra en bakgrund, säger Carina.<BR>Myterna kring Hollywood och den glamorösa filmbranschen är många. Men livet för en visual-effects jobbande Norrbottens-tjej är inte alltid guld och gröna skogar.<BR>? Vi tjänar bra pengar men vi jobbar också otroligt hårt. 18 timmar om dagen, sex dagar i sträck är inget ovanligt, speciellt nu när vi jobbar med uppföljaren till Matrix Reloaded. Syrran berättade att hon brukar använda det som raggreplik på krogen. Att jag jobbar med Matrix, skrattar Carina.<BR>Hon berättar vidare om långa dagar framför olika dataprogram, med få lediga dagar. Hennes jobb är tydligen inget för någon med myror i brallan.<BR>? Det är ett enormt pillergöra och ibland är man riktigt less på det, men å andra sidan finns inget bättre än att se den färdiga filmen när ens eget namn rullar i eftertexten. Då mår man bra, säger Carina.<BR><BR><STRONG>Fem minuter tar ett år</STRONG><BR>Apparaten runt mastodontfilmer som Matrix är enorm. Enbart Carinas företag får runt 250-300 miljoner dollar för sitt jobb med senaste Matrix Reloaded och uppföljarfilmen till nästa år.<BR>? En sekvens som blir fem minuter film kan ta upp till 1 år för mig att göra. Ett exempel från senaste Matrix Reloaded är torgfighten, jag tror ärligt jag vet hur många tegelstenar det sitter i väggen bakom, skrattar Carina. <BR>Efter flera år i filmbranschen har Carina också som hon själv säger "blivit lite arbetsskadad".<BR>? Jag har allvarliga problem att själv njuta av en film idag. Min pojkvän blir alltid galen när vi ser tillsammans, eftersom jag mest sitter och klagar på dåliga effekter och overkliga figurer.</P>
<P> </P>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!