Poeten Fredrik Nyberg fick 2013 års Erik Lindegren-pris

Han beskriver sig själv som en skrivande människa, en process som pågår ständigt där verklighetens fragment kan bli litteratur. Anteckningsboken bär han med sig överallt.

GLAD OCH STOLT. Fredrik Nyberg är både mycket glad och stolt över priset.

GLAD OCH STOLT. Fredrik Nyberg är både mycket glad och stolt över priset.

Foto: Ulla Montan

Luleå2013-10-12 06:02

Den tid när han klev upp för att skriva till klockan 12 innan arbetet på bokhandeln tog vid i Partille är förbi. Familj, barn och arbete ger inte utrymme för strategier. I stället gäller det att skaffa sig impulser i vardagen.

- Det gäller att vara beredd på de ögonblick som kan uppstå när ett fragment får ett värde för den aktuella text jag har i huvudet och kroppen, säger årets Erik Lindegrenpristagare poeten Fredrik Nyberg.

Lyriken trogen

Han ringer upp mellan ett möte han haft på Konstnärliga fakulteten i Göteborg där han undervisar i ämnet Litterär gestaltning och ett samtal han ska ha med ett antal studenter under rubriken Dikt som klang och tanke.

För ända sedan debuten med diktsamlingen En annorlunda praktik 1998 har han varit lyriken trogen.

- Jag har skrivit länge och upptäckt att poesi är min gestaltning, det format där jag formulerar mig bäst. Jag tror att det i hög grad handlar om vilken person man är. Berättandet är helt främmande för mig. Jag upplever min verklighet som korta fragmentariska stycken. Dessutom är versraderna mycket viktiga för mig. Ljudet och den slinga som skapas är mitt formuleringssätt.

För Fredrik Nyberg är nämligen poesi så mycket mer än ord på ett papper.

- Utan ljud, ingen poesi. Både ljud och ord på papper är lika viktiga, menar han.

Poesins akustik

I våras disputerade han med sin doktorsavhandling Hur låter dikten Att bli ved 2, där frågeställningar om poesins akustik varit centrala.

- Min senaste diktsamling Att bli ved, var en del av det forskningsprojektet där jag undersökt textens och röstens förhållande och iscensatt poesin med olika typer av modelleringar. Uppläsning. Musikvideo. Jag har också tittat på ljudandet i mitt eget skrivande. Mina egna skrifter låter på ett särskilt sätt som fungerar för mig, säger han.

Avhandlingen är på 600 sidor. Långt från det lilla formatet i lyriken. Och visst, han skriver också texter inom andra fält. Essäer och litteraturkritik exempelvis. Men det är lyriken han återkommer till. Alltid central.

- Poesin är solen i litteraturens solsystem. Därmed inte sagt att jag strävar efter andra saker. Min vilja är att vidga poesin och fylla den med mer saker.

Där fungerar den akustiska poesin som ljud med bidrar också till mitt tänkande, där kan jag formulera saker om mig själv och världen.

Längre skrivprocess

Däremot upplever han att det blir allt svårare att få skrivandet att bli till en bok.

- Processen att lämna en bok och treva mig fram till en ny bok ser annorlunda ut nu än tidigare. Det tar lite längre tid. Det är inget jag ser som hotande. Skrivandet får ta den tid som behövs, men visst ibland blir jag sugen på att börja om helt. Jobba snabbare.

Samtidigt har han försonats med att ta hand om de gestaltningar han har och söker balansen mellan utmaning och acceptans.

Under många år satt han med i redaktionskommittén för tidskriften Ord & Bild samt för kulturtidskriften OEI. Viktiga miljöer för Fredrik Nybergs utveckling. Han kallar det ett universitet.

- Skrivandet är en ensam syssla. Jag är inte ensam om att uppleva behovet av att samtala om litteratur. På de redaktionerna fanns en pågående diskussion som var mycket fruktbar. Jag lärde mig mycket om skrivande men kanske framför allt läsandet som också är en viktig del av praktiken, säger han.

Stolt över priset

Och att poesin, liksom andra uttryck, långsammare uttryck, blivit uppslukade av andra krav och boklådornas krav på bestsellers gör priset som Erik Lindegren-priset extra viktigt, enligt Fredrik Nyberg.

- En poet får varken stor uppmärksamhet eller tjänar pengar. Därför blev jag mycket överraskad när jag fick telefonsamtalet om att jag utsetts till årets pristagare för drygt en vecka sedan. Jag blev fantastiskt glad och känner mig hedrad. Det är nästan overkligt att vara en av alla de fantastiska poeter som tidigare fått priset. Jag är stolt.

Och prissumman på 100.000 kronor kommer väl till pass. Det finns alltid många luckor att fylla för en skrivande människa.

- Dessutom är vi trångbodda. Vi måste flytta, ett stort projekt inom en inte alltför avlägsen framtid.

Fredrik Nyberg får mottaga Erik Lindegren-priset lördag den 19 oktober vid prisceremonin på Luleå stadsbibliotek under Bok&Bild mässan. Samtidigt delas Lilla Erik Lindegren-priset ut som i år går till Lova Olofsson, 18 år från Sjulsmark.

FAKTA/ FREDRIK NYBERG

Fredrik Nyberg är född 1968, uppvuxen i Partille, men bor numera i Göteborg.

Han litterära bibliografi är som följer:

- "En annorlunda praktik", 1998

- "Blomsterur", 2000

- "Åren", 2002

- "Det blir inte rättvist bara för att man blundar", 2006

- "Nio, nine, neun, neuf", 2008

- "Att bli ved", 2013

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!