Olle Nyman går sin egen väg
Olle Nyman och hans band slog igenom i Norrbotten med debutplattan som kom för snart två år sedan. Men vägen till uppföljaren som släpps i morgon har varit krokig. När Olle valde att tacka nej till att ha sin musik med i klädjätten Kapp Ahls senaste reklamfilm blev det stundtals bråk inom bandet.– Ingen förstod i början varför jag tackade nej, säger Olle Nyman.
puss- band på kronan Foto: Petra Isaksson
Foto: Petra Isaksson
-Det är mycket bättre att vänta in rätt tillfälle än att släppa i panik, vilket blev lite av fallet med debuten i och med att den kom i samma veva som Möbelhandlarens dotter gick på TV och allt blev bråttom och vi hann inte ens göra klart några riktiga singlar, säger Kalle Nyman. Den debut som hade sålt över tusen exemplar i Norrbotten utan draghjälp stannade på ett par hunda när den släpptes "på riktigt". När Olle senare började skriva på uppföljaren så bestämde han sig tidigt för att han och bandet skulle göra allt själv, till skillnad från debuten som producerades och spelade in med hjälp av Bd pop och producenten Ollie Olsson. För första gången skulle Olle Nyman också agera producent, förutom låtskrivare. Bd Pop hjälper nu "bara" till med en del av marknadsföringen. -Det var verkligen ett äventyr. Fast skrämmande, säger Olle om att producera sig själv. Målet var att få till ett lite skitigare sound och sen debuten så hade Olle lyssnat och tagit intryck av artister som Bob Dylan, Johnny Cash, Neil Young och Nicolai Dunger. Det som var mer soulcountry på debuten har nu blivit mer avskalat, mindre soul och ett tydligare livesound på Venture. Trycket som kom med att inte ha anlitat någon utomstående som man kunde luta sig mot gjorde också att Olle växte. Han fick lära sig att kliva fram ett steg. Bror Kalle fyller i: - Vi hade bestämt oss för att det skulle låta mer live, men när vi började så fanns inte känslan där riktigt. Allt kändes för repat, så Olle tog förstatagningar och sånt vi i bandet inte ens visste var en tagning för att få till den där känslan. Det var inte helt lätt för alla i bandet att ta, som musiker vill man ju känna sig förberedd och det kan vara jobbigt att gå emot det där. Annorlunda sound
På Venture möter vi alltså på många sätt ett annorlunda sound. Förstasingeln Don?t let those bastards reel you in har också snurrat på P3. Redan i höstas så hörde också klädjätten Kapp Ahl av sig till Olle och ville att han skulle skicka in sin musik för en kommande reklamfilm. Förhandlingarna skulle börja vid 50.000 kronor och just reklamfilmslåtar har skapat karriärer tidigare. Man tänker såklart på artister som José Gonzales och Oh Laura för att nämna två levande bevis på det. Men Olle sa nej. Vilket till en början skapade en del bråk inom bandet. -Jag kände att jag inte ville, det var mest en känsla och är lite svårt att förklara. Efter förra skivan kände jag att bilden av mig blev lite felaktig. Jag vill få chansen att visa en annan bild av min musik, men det var ett väldigt svårt beslut, säger Olle. -Olle skriver väldigt personliga låtar och lägger ut texten om sånt som är väldigt viktigt för honom och då vill man inte att någon ska komma och springa med nån kavaj till den låten, säger Kalle. Olles låtar
Resten av bandet reagerade dock och alla var långt ifrån glada. -Först blev alla i bandet glada över erbjudandet men det var väldigt bråttom, Kapp Ahl ville ha in låtar direkt och Olle sa nej innan vi hann vädra det riktigt. Det blev mycket diskussioner i bandet men det ordnade sig efter att vi fick prata igenom det så här i efterhand. Det är Olles låtar och han måste få säga nej, säger Kalle. På fredag har bandet releasefest på Norrbottensteatern för Venture. Sen väntar förmodligen fler spelningar under våren. Olle Nyman har nämligen nyligen skrivit på ett nytt kontrakt med ett bokningsbolag baserat i Göteborg.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!