Mellanrummet viktigast

Aktuell konstnär på Galleri Syster i Luleå är Tina Finnäs, just nu projektledare i konst och teknologi på Interaktiva institutet i Stockholm. I institutets turnerande utställning om energi, Visual Voltage, medverkar hon med installationen Like there was no tomorrow.

EN BLOMMA. Detalj ur Tina Finnäs installation på Galleri Syster. Foto: BERNDT DIMEUS

EN BLOMMA. Detalj ur Tina Finnäs installation på Galleri Syster. Foto: BERNDT DIMEUS

Foto: Berndt Dimeus

LULEÅ2008-10-25 06:00
Även i Luleå visar hon ett enda verk. Det är en installation bestående av rum, tid, animationer och material man kan ta på. Men det allra viktigaste i verket är mellanrummet och det samtal som försiggår där. För att skapa ett sådan luftspalt behövs flera åtskilda aktörer, här en kvinna och en blomma. På den ena väggen projiceras därför en animerad kortfilm, medan den talande blomman är placerad på motsatt vägg. Filmen är en blandning mellan datorgrafik, papperscollage och något som får mig att tänka på Lasse Åbergs och Ardy Strüwers svartvita 1900-talsfilmer. Blomman är mer fysisk, men objektet eller snarare assemblaget innehåller också det en animation - ett stiliserat naivistiskt ansikte med begränsad mimik. Under samtalet befinner sig kvinnan i filmen på en intensivt grön kulle. Marken är fylld av blommande gulkragar och i bakgrunden syns blånande berg. Dit har hon kommit vandrande iklädd i en rutig kjol och vit, kortärmad tröja medan hon visslat I sommarens soliga dagar. Men allt är uppenbart fiktion, Finnäs strävar inte efter naturalism med sin avatar, läppsynket är dåligt och hon har ett alldeles för stort huvud som inte tycks hänga ihop med kroppen. Rummet och tiden får i sin tur betydelse först när dialogen börjar. Som åskådare står jag mitt emellan och måste flytta mitt ansikte från sida till sida för att få hela bilden. Som med all konst tar det en stund, och det är ping-pongupplevelsen när deras samtal liksom går genom min kropp som är det ovanliga. Samtalet i sig är däremot helt vardagligt. Blomman uttrycker ensamhet och oro, medan kvinnan är förtröstansfull och uppmuntrande. Glad av det naivistiska, och kittlad av känslan av att vara mitt-i- smeten-där-det-händer, men utan att ha blivit särskilt överraskad lämnar jag galleriet. Det som visas är en småsak, ett försök där det man vill tala om inte känns som det centrala. I stället är det den moderna konstens kamp med interaktiviteten som pågår. Här är den förutbestämd då varken de samtalande delarna eller betraktaren kan påverka utvecklingen i verket. Därför skiljer det sig inte heller från hur traditionell konst interagerar med besökaren, den som ser och upplever.
Tina Finnäs Små berättelser/del 1 Galleri Syster, Luleå


Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!