Konstverket, som heter Hästflickans födelse, ingår i den utställning som Klara Kristalova håller på att utforma i Galleri Systers minimala konstsalong när Kuriren avlägger ett besök; vernissagen var i går och utställningen pågår fram till den 16 september. Hur skulpturerna, som består av glaserad keramik, placeras ut är av största vikt för henne. Hon vill komma så långt bort som möjligt från den sterilitet som är förknippad med galleriernas vitmenade väggar och kubformade podier.
- Jag vill att man ska se på mina skulpturer utan att tänka: här står jag och tittar på konst, säger hon.
Skåp fullt av hyllor
I stället för på podier har hon placerat sina alster på ett skrivbord och i ett allmogeskåp; häströven ska stå lutad mot väggen men eftersom benen är ostadiga måste baken krokas fast. Det är framför allt det omålade, stora skåpet som drar till sig blicken. Det är till större delen fyllt med huvuden av olika slag men där finns också en vit hund och ett blomster och en bakugn fullproppad med brödlimpor.
- Den heter More bread than we expected, det är en kritik mot överflödssamhället, säger Klara Kristalova och tillägger att det förmodligen är hennes mest politiska verk - kanske det enda. Annars intresserar hon sig mer för olika känslotillstånd, där flickan som föds ur en häst företräder ett centralt motiv i hennes skapande, det som kretsar kring tillblivelse, utveckling och förvandling. Just hästflickan står för ett stadium i en kvinnas uppväxt då hon blir förändrad av det ansvar som följer på att sköta och rida på ett stort djur, förklarar Klara Kristalova. Att fjärilen, metamorfosens symboldjur, smyckar ett flertal av hennes keramikskallar är förmodligen ingen tillfällighet, även om hon själv säger att hon fascineras av insekterna eftersom hon tycker att de är lite äckliga.
- Det var för några år sedan, då vi satt en sen kväll på vår altan och det kom massor av nattfjärilar, det var en hemsk upplevelse, de var som små kolibris och alldeles håriga. Så jag tycker att de är både vackra och otäcka, säger hon.
Ställer ut i New York
I oktober har hon en stor utställning i New York som hon för tillfället är fullt upptagen med att gjuta bronsskulpturer till och det var med nöd och näppe hon lyckades hitta en lucka i schemat för att komma till Luleå. Tidigare har hennes konst förevisats i bland annat Paris, London, Paris, Amsterdam och Santa Fe och hon finns representerad på Moderna Museet och Nationalmuseum. Klara Kristalova är född i dåvarande Tjeckoslovakien men 1968 när Sovjetunionen invaderade landet flydde hennes familj till Sverige. Föräldrarna var konstnärer och efter viss tvekan blev det också dotterns bana.
Barnen och pappa
Längst ner i skåpet ligger en kolsvart gipsskalle som skiljer sig från de övriga verken eftersom det är det enda som inte är keramiskt. Efter att i en tunnelbanevagn ha skådat en man som hade svart hy och mörkt grumliga ögonvitor och skämts en aning för att ha stirrat så ogenerat på honom gick hon hem och modellerade huvudet för att få ur sig skammen. Senare målade hon dit en glad mun och då blev det plötsligt hennes pappa tyckte hon. Nu ligger han längst ner i skåpet och skrattar. Högre upp finns mer familj, en skulptur som föreställer konstnären med hennes tre barn som knoppar på skallen.
- De är mina barn som jag älskar men också utväxter.