JP Nyströms för hela baletten

Året var 1985 och rubrikerna stora. "Grattis Cullberg du skrev historia" löd Norrbottens-Kurirens, som skickat recensent till sporthallen i Malmberget för att skildra ett stycke internationell baletthistoria. Andra skrev om balett som stampats ur den norrbottniska marken och om succé.

Foto:

Luleå2010-11-13 06:00
-  Men Haparandabladets var ändå bäst: "Anders Aasa från Juoksengi kompar balett", säger Svante Lindqvist. För 25 år sedan kom koreografen Mats Ek, konstnärlig ledare för världsberömda Cullbergbaletten, till Malmberget för att sätta upp sin balett På Norrbotten. Anledningen var gruppen JP Nyströms och deras musik. Den hade Ek, som just tagit över som konstnärlig ledare för Cullbergbaletten efter sin mor Birgit Cullberg, hört på en samlingsplatta utgiven av skivbolaget Manifest i Luleå. Senare skrev han ett brev till bolaget med frågor om norrbottnisk folkmusik. Brevet hamnade i en hylla på kontoret intill Loet där Svante Lindqvist hittade det av en slump. -  Vi kan hjälpa dig, svarade vi, och började skicka kassetter med musik ner till Stockholm. Vi hade inget som helst förhållande till balett och när Mats Ek sa att han ville göra en föreställning som baserade sig på folkmusik "men inte som Ivo Cramér", svarade vi bara "va bra" utan att fatta någonting. Europas berömda scener
Urpremiären ägde rum i Malmbergets sporthall med gästspel i Boden och Kiruna innan föreställningen gick till Stockholm och vidare ut i världen med det berömda danskompaniet. I nästan tio år snurrade På Norrbotten runt i världen, dels med Cullbergbaletten men också i uppsättningar av andra internationella kompanier. Från början ofta med JP Nyströms på scen med sin tramporgel som de släpade runt i Europas stora städer på turné och senare med musiken inspelad på band. I tidningsarkivet berättar artiklar historien om mötet mellan den världsberömde koreografen och de unga folkmusikerna i Norrbotten. Händelsen var så stor att Norrbottens-Kuriren skickade ut reportageteam till kontinenten för att fånga en bild av hur JP Nyströms och den norrbottniska folkmusiken mottogs under kristallkronorna på Europas berömda scener. Det sista klippet kommer från Dansens hus i Stockholm där Cullbergbaletten och JP Nyströms inleder en dansfestival med På Norrbotten 1993. På en av bilderna ses en ung Allyson Way dansa rollen som sameflicka. Många år senare är hon nu koreografiassistent när Sveriges nordligaste danskompani Norrdans samarbetar med Mats Ek om en nyuppsättning av På Norrbotten. Aldrig i Luleå
Även denna gång kommer JP Nyströms att medverka på scenen och återigen har gruppen samlats för att studera in musiken. Den 18 november blir det premiär nere i Härnösand och sedan blir det turné till bland annat Piteå och Kiruna. Inte heller den här gången gästas Luleå, något som vållade debatt då för 25 år sedan. Ny i gänget är Rolf Hedberg som ersätter Anders Aasa. När de nu samlas kring orgeln i en lånad lokal ute på ett industriområde i Luleå är det för att "ta en låt och så nästa", men kanske framför allt för att få till övergångarna i det musikaliska kollage som följer dansarna. -  Du får spela dina egna toner, men rakare. Det måste sluta med plinget, annars blir det fel på scenen, säger Svante Lindqvist till Rolf Hedberg som sedan han lämnade Norrbottensteatern frilansar som musiker i Göteborg. -  Vi kunde inte tänka oss en bättre ersättare. Här räcker det inte med att vara bra på sina instrument, här måste man också kunna spela på gehör. En annan värld
För 25 år sedan innebar mötet med Mats Ek och Cullbergbaletten ett kliv in i en helt annan konstnärlig värld för JP Nyströms. Och inte minst en bekräftelse på att den musik de hade samlat på och spelade hade ett värde. -  Vi insåg plötsligt originaliteten i vår musik, det speciella. Det var viktigt, säger Mats Olausson. -  Före Cullberg talade vi om låtarna som "snabba" eller "långsamma", det var det språk vi använde. Så kom Mats Ek och följde med oss hem till Calle Lagerqvist, som var en av dem vi fått musiken ifrån. Vi satt där i köket och Mats frågade Calle om han hade någon musik som kunde passa till en scen där ett par älskar på ena kanten medan någon dör på den andra. "Jaha", svarade Kalle, "det har jag", berättar Svante Lindqvist som ett exempel på de vidgade begreppen. -  Vi var ju så unga, bara drygt 20, och tog på oss en grannlaga uppgift. I dag undrar jag om jag skulle ha vågat, säger Markus Falck, fortfarande yngst i gänget. Anklagades för utsugning
Berättelsen om JP Nyströms samarbete med Mats Ek och Cullbergbaletten säger också någonting om det kulturella klimatet i Norrbotten i början av 1980-talet. På sina ställen klagades det över inställda träningar i sporthallar när baletten drog in, ljusriggen beställdes från London och i tidningarna skrevs insändare där Mats Ek anklagades för "utsugning av den norrbottniska kulturen". -  Men han gick till stenhårt försvar och skrev att JP Nyströms minsann inte var några bygnidare som stod med kepsen i handen och att kritiken bottnade i surögd provinsialism. Lokalt fick vi en enastående stöttning, Gällivare kommun tog hand om allting. Det handlade visserligen inte om några stora pengar, men stödet betydde mycket för oss, säger Svante Lindqvist. Firar 33 år
-  Frågan är om vi fortfarande hade hållit på om vi inte hade fått vara med om det här, funderar Markus Falck i dag under en paus i repetitionerna. -  Jo, men herregud. Åtminstone de första 25 åren, säger Svante Lindqvist som i år kan fira gruppens 33-årsjubileum. -  Samarbetet med Cullberg fick oss att se saker på olika sätt och det är viktigt, säger Göran Eriksson, som nu ställer sig på scenen för att göra något så ovanligt som att framföra levande musik till en uppsättning av ett turnerande danskompani. -  Men vi följer inte med överallt. En gång tackade vi nej till att spela På Norrbotten på operan i Verona. Nu har vi tackat nej till att spela i Säffle.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!