Videon är inte längre tillgänglig
Har du hört att grannpojken har gett ut en skiva? Jag satt hos mina föräldrar i Jokkmokk och de pekade mot huset tvärsöver där Magnus Ekelund, tio år yngre än jag, tillbringat uppväxten. Han gick under namnet Elmo och var en popstjärna i vardande. Det var första gången jag hörde talas om honom men i samhället hade snacket gått ett tag.
Magnus Ekelund var killen utanför machoboxen.
- Jag har det där behovet att uttrycka mig. Det var ingen som tyckte att det var okej att vara sådan - att ha ett språk. Jag tjatade sönder morsan, hon var slagpåse och bollplank. Sedan började jag prata med folk på internet. Och jag hade min lilla portastudio och spelade in låtar.
Kritikersuccé
Sisådär fem år senare möter jag Magnus Ekelund på Waynes Coffee i Luleå. Han har precis släppt album nummer två ihop med Stålet. Bandet består av Jakob Westerlund, Nils Sjöö, Samuel Malm och Johannes Andersson.
Skivan spelades in under två ultrasnabba veckor i februari och har fått stående ovationer.
- Jag tänkte på vad jag hade blivit avundsjuk på om någon annan hade gjort. Då fick jag upp titeln i huvudet - Det definitiva drevet. Jättemäktigt och pretentiöst. Tre jobbiga ord. Skivan är helt visionsbaserad. Jag hade titeln och fyllde på med låtar. Jag hade inte ens materialet klart när vi spelade in. Låtarna utspelar sig, hur säger man ... i tidsordning. Allt börjar med att jag är ensam och förvirrad.
Albumet avslutas med låten Det definitiva drevet där Magnus Ekelund samplat inspelningar av sin farmor, rotslöjdaren Ellen Kitok Andersson, som avled 2008.
Man måste länkas vid
med yngre krafter eftersom
Så att vi får fart i det hela
Så det får leva vidare
Magnus Ekelund betraktar sitt uttryck som oberoende av generationstillhörighet. Men för kritikerna ligger det nära till hands att tolka dramatiken i termer av ålder.
- Det där naivt-begreppet förstår jag inte vad det innebär. Om jag skulle säga det jag säger men vara 80 år så skulle jag betraktas som vis. Men eftersom jag inte är äldre så blir det naivt. Jag förstår inte det där. Jag har alltid velat skriva helt filterlösa grejer.
Självförtroende
Magnus Ekelund berättar om sin uppgörelse med ett slags kollektivt nedärvd dålig självkänsla. Ett talande exempel är reaktionen när han första gången hörde talas om Jakob Hellmans banbrytande popskiva ...och stora havet.
- En kompis tipsade om Jakob Hellman, sa att han är från Vuollerim. Jag reagerade direkt utifrån någon slags instinktivt dåligt självförtroende. Kommer han härifrån? Då måste det vara dåligt. Sedan lyssnade jag ... och som jag kände igen mig.
Få kan ha missat att Magnus Ekelund och Jakob Hellman numera gärna delar scen. På Ekelunds debut med Stålet gästar Hellman på första spåret Utan er.
Det sociala sammanhanget är viktigt för Magnus Ekelund. Efter en förvirrad period som popidol i Stockholm har han lösgjort sig från pubertal prestige och landat i ett kreativt stim med Luleå som epicentrum. I kretsen av nära vänner finns, för att nämna några, musikern och poeten Mattias Alkberg samt skribenten Åsa Petersen.
- När jag jobbade med låten Ymer 2 var jag tvungen att ringa Åsa (Petersen). Jag sa att jag hade en idé till en text och att vi måste träffas. Jag visade vad jag hade och hon hjälpte mig att sortera, som en producent. Jag är inte bra på att vara ensamvarg även om jag behöver stort utrymme själv.