I baktakt till topplistan

Kultiration är långt ifrån det enda band som spelar baktakt från Göteborg. Men niomannabandet är annorlunda på andra sätt, de har till exempel lyckats ta sig hela vägen till topplistan med sin senaste platta, en bedrift få svenska reggaeband lyckats med tidigare.  Kuriren ringde upp det Luleåaktuella bandets blåsare Johan Asplund.

LULEÅ2007-11-20 01:45
Trots att svensk reggae för länge sedan slutade vara nöjd med att göra svenska coverversioner av jamaicanska kioskvältare så ses genren fortfarande av många som buskis. Som sommarmusik som gärna får vara rolig, bara den inte blir för allvarsam och eftertänksam. Även större media skiter ganska högaktningsfullt i det mesta av den gräsrotsrörelse som många på den svenska reggaescenen vittnar om finns. Kultiration är ett niomannaband från staden som just nu är lite av huvudstaden för svensk reggae - Göteborg. Stor fanbase
Genom att under perioder spela väldigt mycket och genom att blanda folkmusik med roots och (i reggaesammanhang) okonventionella instrument som dragspel och fiol så har de också skaffat sig en stor fanbase. Deras senaste platta Döden föder har också letat sig hela vägen upp på topplistorna. - Det är ju fantastiskt, vi är skyldiga våra lyssnare allting. De är de som gör att vi kan åka ut och spela så mycket som vi gör. I somras kände vi också en förändring när vi var ute, att det hade hänt nåt. Folk sluter upp på våra gig och jag tror att vår musik spridits genom att våra lyssnare spelat det för andra som spelat det vidare, och på den vägen har vi nått ut. Det är skönt som band att veta att vi inte står på någon osäker hajpgrund utan verkligen har folk som bryr sig, säger Johan. Kopplingar till proggen
Kultirations texter behandlar ofta allvarliga saker. Samhällsstruktur, förändring och framtidstro. Genom att de blandar upp sin baktakt med både folkmusik, stråkar och blås så känns också kopplingen till den svenska proggrörelsen väldigt direkt. Men där håller Johan knappast med. - Det är väl ingen i bandet som är insnöad på progg utan det vi har gemensamt är ju kärlek för rootsmusik. Allt från reggae till blues och svensk folkmusik, ingen i bandet som är insnöad på progg just men det vi har som gemensamt är ju rootad musik, allt från reggae och blues och svensk folkmusik. Men vi är ju också barn av idag och färgas också av den populärmusik som spelas idag. Visst vill vi förändra saker men det handlar också om att se vad man vill förändra, vart den ska börja och om det är i en själv eller i det yttre. Politisk medvetenhet handlar mycket om självkännedom, det är annars lätt att kasta sten i glashus. Ett problem för den svenska scenen just nu är att reggae fortfarande ses som buskis och sommarmusik av många. Är det Markoolios fel? Eller kanske förre SVT-medarbetaren Tomas Gylling som fått representera den skojigt, dansande svenske mannen som gillar reggaekultur och Jamaicaflaggor. - Både Markoolio och Gylling är väl mycket lättare att ta till sig än texter om att man måste montera ned samhället och bygga upp det igen. Det fastnar i mediabruset för att det finns en protest som inte alltid är så kul att ta till sig och inte är lika lättsmält. Mycket svensk reggae just nu är ganska mörk och ilsken. Den 7 december spelar Kultiration på Blackis i Svartöstaden, Luleå. Det är rutinerade arrangören Abdessamad Kamar-Eddine som står bakom Ett arrangemang för ett tryggt Luleå. Förutom Kultiration spelar också Glesbygd från Umeå och lokala reggaebandet Treklang.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!