Harry Potter-lir håller inte måttet

Författaren J.K. Rowling styr filmserien med järnhand. Tv-spelen verkar hon dock helt strunta i. Betyget blir en etta.

Foto:

Luleå2010-11-28 01:57
Teamet bakom Deathly Hallows har endast haft sex månader på sig att göra spelet. Det syns och känns. Det var än en gång dumt av mig att lita på ett licensspel. Vi alla vet ju att de ofta brukar vara värda... ja, i stort sett ingenting (det finns dock några underbara undantag).

Det gör mig ont att meddela att senaste Harry Potter-spelet tillhör den där kategorin av skräpspel som man inte ens förstår varför de producerats. Samtidigt vet vi alla att denna filmserie lämpar sig särskilt väl för en speladaption. Det borde vara en tidsfråga innan något riktigt bra kommer från Potters värld.
Eftersom jag ännu inte sett den nya Potter-filmen kunde jag knappt hänga med i berättelsen då det var en märkbar avsaknad av filmsekvenser. I och för sig blir jag lätt uttråkad av för mycket exposition, men ändå är det skönt att veta vart man är på väg.

Perspektivet är oftast tredje person-shooter över Harry Potters axel. I stället för tungt artilleri á la Gears of War så skjuter trollkarlsgossen strålar av olika slag med hjälp av staven. Vissa uppdrag går ut på att hålla sig undan fienden bakom en osynlig mantel (poängen är att promenera från punkt A till punkt B för att sedan gå tillbaka till början. Tråkigt). Synd bara att man ofta fastnar bakom objekt som egentligen inte ser svåröverkomliga ut och att kameran är så gott som oregerlig. Det ger en buggig känsla. Spelet har stöd för Kinect, vilket jag inte testat. Jag hoppas att spelet får nytt liv då.
Konstigt att den nitiska författaren J.K. Rowling styr filmserien med järnhand i sin producentroll, men struntar helt och hållet i hur svaga spelen blir. Skärpning.
Det bästa jag kan säga om Harry Potter and the Deathly Hallows är att det har kort speltid.

Spel

Harry Potter and the Deathly Hallows, pt. 1
EA/WB Games
Xbox 360, PS3, Wii
Betyg: 1

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!