Framtiden för svensk rap

Framtiden för svensk rap, ja den har Kuriren lyssnat på i helgen. Fast det tar nog ett tag innan Luleå har hoppat på det här tåget, bedömer Kurirens Klas Granström.

LULEÅ2007-11-24 15:33

När den finlandssvenske rappare är den finlandsvenske rappare från Fjärde världen med det vackert klingande namnet Tom snöade in på brittisk grime och döpte om sig till Max Peezay så var han på många sätt först. Inte först i den bemärkelsen att han var den enda hiphopare i landet som ledsnat på USA-efterapningar utan mer att han vågade erkänna det på platta. Där skapades Max Peezay och albumet “Discokommitten” som revolutionerade hur media såg på svensk rap.
Trots att det där nu är ett par tre år sen så har trenden inte slagit igenom i Luleå.
Här lyssnar man hellre på “Candy shop” än “Tukholma”. Men trots att det knappt är 30 personer i lokalen så levererar Max, Basutbudet (Mackan) och de andra två Special Blend-medlemmarna som att det vore en svartklubb i Hackney.
Och det blir riktigt ösigt, trots manfallet. Det här är framtiden för svensk rap, det kommer bara ta ett par år till innan Luleå helt har hoppat på tåget.

Fotnot: Spelningen saknar betyg för att pressläggning gjorde så att vi inte kunde se mer än 20 minuter.

Max Peezay & basutbudet
Populärkultur, Luleå, Kulturens hus
Fredag 22.00
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!