Första kvinnan på täppan
Spelglädjen. Musiken, sångarinsatserna och inte minst Peter Matteis idé om att lyfta in det lokala i Don Giovanni. Så lyder det snabba svaret på varför mezzosopranen Birgitta Svendén på Matteifestivalens andra dag kallar föreställningen "lysande".
GILLAR ATT UNDERVISA. Birgitta Svendén sökte sig mycket medvetet till Operahögskolan där hon under några år var rektor. "Jag var lite trött på alla resor som operasångerska och kände att jag vill använda mig av den kunskap jag samlat på mig", säger Birgitta Svendén. Här tillsammans med Anna Sandström.Foto: Andreas Wälitalo
Foto: Andreas Wälitalo
1988 debuterade hon på Metropolitan och många år i rad sjöng hon för världens alla känsliga Wagnerkännare på festivalen i Bayreuth - det absoluta tecknet på att man lyckats i sammanhanget. Lite trött på det ständiga resandet och med en vilja att få förmedla det hon lärt sig under sin långa karriär sökte hon sig 2005 till Operahögskolan i Stockholm som rektor. Tanken var att stanna de sex åren förordnandet gällde för att sedan kunna fortsätta att undervisa. Men så fick hon det där erbjudandet som hon funderade på länge innan hon till slut tackade ja. I sommar börjar Birgitta Svendén sitt nya jobb som chef för Kungliga Operan i Stockholm. Något som bland mycket annat innebär att hennes professionella sångarkarriär är över. - Det är inget dramatiskt med det, sjungandet har trappats ner för min del under de senaste åren. För en sångare är det viktigt att öva dagligen och redan som rektor var det tillräckligt svårt. Jag sjöng opera i våras i Genève och i höstas gjorde jag Verdis Requiem i Stockholm, tänkte att det var sista chansen. Det finns inget bättre yrke än sångarens, å andra sidan har jag ju ägnat mig åt det hela livet, säger Birgitta Svendén. Utveckla repertoaren
Efter att ha benat ut om hon verkligen hade det som krävdes för jobbet och om hon var beredd att satsa bestämde hon sig för att ta över ansvaret för en av våra äldsta kulturinstitutioner där hon själv jobbade under många år. - Men jag har inte varit anställd sedan 1994, det skulle inte ha varit aktuellt att vända i dörren. Operan behöver någon som kommer in med nya ögon, säger Birgitta Svendén. - På Operan finns fantastiska resurser och jag ser fram emot att utveckla repertoaren, något som kan göras på många olika sätt. Några exempel vill hon inte ge, ännu har hon inte hunnit presentera sina förslag på sin kommande arbetsplats. Men hon har många tankar kring det ständiga arbetet med att höja den konstnärliga kvaliteten och redan när hon tackade ja nämnde hon möjligheterna till samarbete med andra konstarter. - Operan är ju ingen isolerad värld, där finns outforskad mark. Men hur vi ska göra det återstår att se, säger Birgitta Svendén. I en kort paus under den intensiva kursdagen talar hon gärna om glädjen i att undervisa. - Jag kan framför allt lära ut något om mina erfarenheter från stora scener, om vad som krävs för att nå utanför orkesterdiket fram till publiken. Att hjälpa unga sångare och förstärka det de redan egentligen vet, men inte är medvetna om, för att göra dem mer uttrycksfulla och för att få deras röster att blomma är otroligt fascinerande. Det är något jag kommer att sakna.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!