En vandringsföreställning på shoppinggatan
Vandringsutställningar har man ju hört talas om. Men vandringsföreställningar? Med start på fredag kan den hågade boka in sig på just en sådan - en vandring genom Luleås centrum i sällskap med scenkonstnären Johannes Blomqvist och hans "assistent" Sofia Breimo.
Foto: Petra Isaksson
Foto: Petra Isaksson
Denna gång ger de sig ut i shoppingens lockande värld, på en vandring som startar längst ner på Storgatan i Luleå och avslutas vid Shopping - det första i sitt slag i världen. Och precis som i Jag är vad du äter från 2008, där några av kylskåpets många ingredienser gestaltades och sammanfogades med hjälp av dans, samarbetar initiativtagaren Johannes Blomqvist även denna gång med dansare. På en parkbänk utanför Smedjan repeterar Lisa Hennix, aktuell i Norrbottensteaterns Gråt inga tårar, ett litet relationsdrama tillsammans med skyltdockan Blanche - tillfälligt utlånad från folkhögskolan i Haparanda där hon annars hör hemma. - Jag är intresserad av att integrera dans med performance och sammanlagt är vi fem performanceartister och dansare som ger Personal Shopping, säger Johannes Blomqvist, som utbildade sig till teaterpedagog men tröttnade på teaterns konventioner och lockades till performance i stället, inte minst för konstformens mycket direkta möte mellan konstnär och publik. Liten publik
Här torde den saken bli mycket tydlig, publiken - en enda människa - går bokstavligen talat på promenad med Blomqvist och Breimo och får en guidning genom shoppingkulturen. - Det blir ganska lärorikt, vi har läst på ordentligt. Förra året shoppade vi till exempel för 80.000 kronor per person i det här landet. Sånt talar vi om, men också om varför vi handlar, vad shoppingen gör med oss, hur det känns att bli betjänad, varför vi gillar att befinna oss just i shoppingens centrum. Ämnet är otroligt brett, det finns massor av ingångar, säger Johannes Blomqvist. Längs vandringen dyker det upp olika inslag i form av dans och performance - både inomhus och utomhus. Shopping som fenomen
Föreställningen tar en timme och upprepas flera gånger dagligen beroende på hur många som köper biljett under de två veckoslut den ges. Personal Shopping ingår i Dans i Nords utbud och stöds av Vuxenskolan och Luleå kommun. - Jag fick idén till föreställningen efter att ha sett dokusåpan om Ullared på tv. Shopping handlar om så mycket mer än om själva konsumtionen. Från början hade jag en kritisk grundinställning, tänkte mycket på överkonsumtionen. Men när vi började jobba konkret med föreställningen tog vi medvetet bort kritiken. Vi har inget behov av att knäppa folk på näsan, vi är intresserade av shopping som upplevelse och försöker att skapa en ganska objektiv bild av shopping som fenomen. Och vår publik behöver inte vara orolig för att de själva ska bli utsatta på något sätt, de går bara med på en vandring.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!