Det våras för cykeln 

Människans bästa vän är inte längre hunden - utan cykeln.
Och har man inte denna tvåhjulade vän, kanske det är dags att skaffa en. Men hur hittar man i dagens djungel av cyklar och hur vet man vilken cykeltyp man egentligen är?
 

LULEÅ2004-04-23 06:30
<P>Enhjuling, två hjul eller kanske rent av stödhjul. Enkelt styre eller bockstyre. Tre, åtta eller tjugoen växlar. Handbroms eller fotbroms. Färg, form och prisklass. Ja, det är inte enkelt att välja cykel idag. Men a och o är att veta vad man ska använda cykeln till. Det säger&nbsp; <BR>Roger Blomkvist som äger Luleås enda renodlade cykelaffär. Han säljer allt från vanliga standardcyklar och moutinbikes till BMX- och racingcyklar. <BR>- Det vi säljer allra mest av är fortfarande de klassiska cyklarna och moutinbikes. Men hybriderna kommer allt mer och kommer nog att slå ut moutinbiken, säger Roger Blomkvist.<BR>Hybriden han pratar om är en blandning mellan en standardcykel och en moutinbike. Ramen är lika kraftig som på en moutinbike medan hjulen är större och därmed mer anpassade för vanliga gator istället för ojämn terräng. Det sportiga och robusta som kännetecknar en moutinbike går däremot att finna i den växande trenden med BMX- och "dirt"-cyklar.<BR>- Det är mest yngre killar som köper dessa grymt förstärkta cyklar med liten ram och små hjul. De är inte direkt till för att cykla långa sträckor med, säger Roger Blomkvist.<BR>På mindre än tre år har försäljningen av just dessa modeller femdubblats, från ett tiotal till drygt 50 stycken. Men trots att stuket på de populäraste cyklarna har varierat ganska mycket, har den totala försäljningen varit jämn genom åren. Cykeln har helt enkelt blivit en självklarhet i de flesta svenska hem. <BR>Men går det alls att tala om trender bland cyklar?<BR>- Nja, det beror så mycket på ålder och vad vi väljer att ta in. Men det som har märkts väldigt tydligt är att folk har börjat förstå att det lönar sig att köpa en bra cykel. Man är helt enkelt beredd på att lägga ut lite mer pengar. Köper man en lågpriscykel kommer man ändå förr eller senare att få punga ut med massor av pengar för alla reparationer, säger Roger Blomkvist.<BR>I Rogers butik kan man hitta cyklar från 3.600 kronor och uppåt. Den dyraste cykeln som han har haft i butiken kostade drygt 50.000 kronor. Och vill man, finns det att beställa ännu dyrare och specialiserade cyklar.<BR>- Men ska man ha en vettig cykel så får man nog betala runt 4.000 kronor. <BR>Just nu är cykelförsäljningen i full gång. April till juni brukar vara den tid då de flesta kommer på att de antingen måste skaffa en ny cykel eller väcka liv i den gamla. Själv använder Roger Blomkvist sin cykel året runt, något som allt fler väljer att göra.<BR>- Det är många som kommer in och frågar efter dubbdäck när snön börjar att falla. Och det går ju alldeles utmärkt att cykla året om. Jag tror överhuvudtaget att cykelanvändningen kommer att öka. Dels för att fler kanske börjar att tänka mer miljömedvetet men främst för att många idag har så stillasittande jobb och behöver komma ut och röra på sig. <BR>Mariana Vnuk&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; </P>
<P><STRONG>Rogers tips när du ska köpa en cykel:</STRONG><BR>* Utgå alltid från vad du vill använda cykel till<BR>* Vänd dig till en butik som kan sin sak<BR>* Undvik lågpriscyklar - du får ändå betala igen för alla dyra reparationer<BR>* Skaffa dubbdäck och sadeltäcke för att kunna cykla året runt</P>
<P><STRONG>Namn: Stina-Greta Berggård<BR>Bor: Kangos</STRONG><BR>Cykel: en treväxlad gammal Cresent <BR>Varför har du valt just den här cykeln?<BR>- Åh, den här gamla cykeln har blivit återuppväckt från de döda. Jag skaffade den första gången mest av en slump.<BR><STRONG>När och hur ofta använder du din cykel?<BR></STRONG>- Varje dag när jag ska till jobbet eller till affären eller till stan. Ja, överallt.<BR><STRONG>Cyklar du året runt?</STRONG><BR>- Nä, inte på vintern. Jag tar fram den när det blir barmark. <BR><STRONG>Varför cyklar du?</STRONG><BR>- För att motionera och för frihetens skull. Det är skönt att slippa vara beroende av bilen. Cykeln startar om jag startar.&nbsp; <BR><BR><BR><STRONG>Namn: Thomas Åberg<BR>Bor: Luleå</STRONG><BR><STRONG>Cykel: en Trek landsvägsracecykel<BR>Varför har du valt just den här cykeln?<BR></STRONG>- Jag tävlingscyklar och då är det den här typen som gäller. Jag är med i Luleå cykelklubb som är den nordligaste cykelklubben med tävlingsverksamhet i Sverige. Men jag har två andra cyklar också. En tempocykel som jag tävlar med och en gammal avdankad racecykel med grövre däck som jag använder till och från jobbet.&nbsp; <BR><STRONG>När och hur ofta använder du dina cyklar?</STRONG><BR>- Tävlingssäsongen är ju väldigt kort men jag cyklar till och från jobbet varje dag. Det är åtta kilometer enkel väg. Det är perfekt att ha cykel speciellt efter jobbet. Då kan man ta en runda på fem till tio mil och så har man avklarat dagens träningspass och har fortfarande tid över till annat. Vi tränar tillsammans i klubben tre gånger i veckan och brukar köra sträckan från Gäddvik till Avan - Selet - Antnäs - Måttsund och tillbaka. Det är ungefär sex mil. <BR><STRONG>Cyklar du året runt?</STRONG><BR>- Ja, jag har minus 20 grader som köldgräns. <BR><STRONG>Hur fastnade du just för cykling?</STRONG><BR>- Jag har alltid gillat farkoster med hjul, som skotrar och motorcyklar. Men det var först för ungefär tolv år sedan som jag insåg att jag kunde cykla. Jag ställde upp i ett motionslopp och cyklade ifrån alla tävlingscyklister. Tre år senare blev jag svensk mästare och har tagit SM-titlar åtta år i rad nu samt två VM-guld i min klass. </P>
<P><STRONG>Namn: Daniel Sundström<BR>Bor: Luleå</STRONG><BR>Cykel: en DMR dirtcykel/streetcykel<BR><STRONG>Varför har du valt just den här cykeln?<BR></STRONG>- Om man vill göra trick och hoppa så är det den här eller en BMX som funkar. Jag har en BMX också och en sån är bra att börja med. Men den är ju mycket mindre så då är dirtcykeln bättre. Sen så måste man ju ha ett bra märke om den ska hålla. Men man bygger ju om sin cykel.<BR><STRONG>Bygger om?</STRONG><BR>- Ja, man kommer på nya saker hela tiden som man tar bort, lägger till eller ändrar. Man skräddarsyr cykeln efter en själv. Det här är ju en ganska ny sport så tillverkarna har inte riktigt hunnit med.&nbsp; <BR><STRONG>När och hur ofta använder du din cykel?</STRONG><BR>- På sommaren blir det varje dag som sport. Men när jag ska till skolan har jag en gammal kärringhoj. Dirtcykeln är alldeles för dyr för att ha i skolan</P>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!