"Det här är så mycket mer än ett orgelbygge"
Orgeln. Drottningen över alla instrument. Allt enligt organisten och professorn Hans-Ola Ericsson i Piteå. Med ett starkt stöd av det privata näringslivet står han nu i startgroparna för ett nytt omfattande orgelbygge på Studio Acusticum i Piteå.
EN DRÖM I UPPFYLLELSE. På Studio Acusticum i Piteå förbereddes redan vid byggandet för en konsertorgel. Tillsammans med näringsliv, högskola och kommun ser nu organisten och professorn Hans-Ola Ericsson sin dröm förverkligad.Foto: PETRA ISAKSSON
Foto: Petra Isaksson
- Dessutom tänker vi oss att orgeln ska kunna fungera interaktivt, det vill säga att man ska kunna spela på den på distans, säger Hans-Ola Eriksson. Efter ett intensivt 2008 med över 200 resdagar och oändligt många konserter runt om i Europa har orgelprofessor Ericsson landat hemma i Piteå och på Musikhögskolan. - Det var ingen självklarhet att det blev Piteå för mig då för många år sedan när jag valde att söka mig hit. Men här mötte jag så starka initiativ, en sådan framåtanda och vilja att jag valde att slå mig ner här, säger Hans-Ola Ericsson, som också innehar en deltidsprofessur i Bremen. Samma vilja iakttar han nu, när han och de andra i projektgruppen kring orgeln på Acusticum lyckats samla 19 miljoner kronor till byggandet av själva instrumentet. Tio miljoner kommer från Kempestiftelsen, vars uppdrag i första hand är att stödja utbildning och forskning i de tre nordligaste länen, från privata företag samt från Piteå kommun. Följde konserten
Men projektet stannar inte där. I en särskild grupp sitter företagare och försöker få ihop ytterligare cirka tolv miljoner kronor för att bekosta avancerade högteknologiska sidoprojekt. - Det här är så mycket mer än bara ett orgelbygge. Inte minst är projektet ett bra
exempel på hur näringsliv, akademi och samhälle gör gemensam sak med ambitionen att bli stilbildande i en värld som visserligen kan upplevas som mycket smal, men som har sin publik och sina utövare över hela världen, säger Hans-Ola Ericsson, som bland annat inspirerats i sina tankar om "framtidens orgel" av en upplevelse från förra årets långa konsertturné. En kväll spelade han i Skottland. Efteråt ringde han hem till sin fru för att berätta hur det gick. - Jag såg det sa hon, som hade följt hela konserten på webb-TV hemma i Piteå. Bara den lilla konserten samlade över 3.000 träffar. Världen har förändrats och ett bra och världsunikt instrument har naturligtvis intressenter över hela jorden, publik till konserter, studenter, egna utövare. En av de företagare som engagerat sig i orgelprojektet är Thomas Wallstén i Piteå. Han har ofta stöttat kulturella projekt ekonomiskt och ingick bland annat i den grupp som stod bakom tillkomsten av Acusticum, även det ett samarbete mellan offentlighet och privat näringsliv. - Själva orgeln är i princip finansierad. Jag sitter i en grupp som ska försöka få fram de pengar som behövs för att skapa interaktivitet och en rad andra tekniska förutsättningar för att orgeln ska kunna utnyttjas på det sätt Hans-Ola Ericsson skissat, säger Thomas Wallstén. Viktigt rykte
Visserligen ingen enkel uppgift under det rådande ekonomiska läget, men Wallstén hyser ändå gott hopp. Orgeln börjar byggas 2010, först 2012 kommer den att invigas. - Självklart kommer vi att söka oss till företag som själva har intresse av att utveckla den här tekniken, säger Thomas Wallstén som från början nog tyckte att en konsertorgel var en lite udda företeelse. - Men ju mer jag satte mig in i ämnet, desto mer inser jag att detta kan bli en världsunik attraktion som kan profilera både Musikhögskolan och Piteå, säger Thomas Wallstén. För Kempestiftelsens Carl Kempe grundas beslutet att stödja orgelbygget på Acusticum på det rykte Musikhögskolan i Piteå byggt upp kring området. - Det finns all anledning att bygga vidare på det och här finns både ett intressant projekt och tänkbara finansiärer, säger Carl Kempe. Med Bachkärna
Men denna gång blir det inte Grönlunds i Gammelstad som bygger. I stället går uppdraget till ett tyskt företag med orgelbyggaren Gerald Woehl i spetsen. - Vi genomförde en upphandling över hela Europa och fick in sju oerhört kompetenta anbud. Vi fastnade för Woehls förslag att bygga en orgel med Bachkärna, med möjligheter att integrera den äldre musiken med syntetiska klanger och en rad andra effekter, utan tvekan ett framtidens instrument. Woehl är en fantastisk instrumentmakare, han har bland annat byggt orgeln i Thomaskyrkan i Leipzig, säger Hans-Ola Ericsson.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!