Den lilla mode-staden

Ute i landet är Luleå känt för tre saker. Surströmming och Luleå Hockey visste ni redan. Mer då? Jo, som Luleå - modestaden eller om ni så vill "lill-stockholm".

LULEÅ2006-09-14 07:39
<P>De unga Luleåbornas stilkänsla ger eko ända ut till modebranschens korridorer, samtidigt som vi upplever en klädbutiksboom i stan de senaste åren. Där det har etablerats hela åtta butiker som alla säljer exklusiva designermärken för en kräsen poublik och som i flera fall också drivs av unga entreprenörer med designerdrömmar.<BR>Luleå är Sveriges minsta modestad. För att en stad med drygt 70.000 invånare har nio stycken renodlade designerbutiker inom sneakers, street, casual och trend är enligt de flesta Kuriren pratat med, fullständigt unikt. Nu menar vi inte stora klädkedjor med brett utbud som ett H&M, Carlings, Vero moda eller MQ, som finns i de flesta städer. Utan enskilda butiker som drivs av unga lokala entreprenörer med dyra designermärken som handelsvara, alla med sin speciella inriktning på trend. <BR>Butiker där japanska jeans med silkestråd kan kosta upp mot 14.000 kronor styck. Eller där ett par designade sneakers som bara kommer till Sverige i ett femtiotal par finns till salu. <BR><BR><STRONG>Extremt modemedvetna</STRONG><BR>? Luleåborna är extremt modemedvetna, vi är som en storstad i det fallet och när man besöker klädmässor och branschträffar pratar man om Luleå som ?lill-stockholm?. Säljarna älskar oss, säger Kristoffer Forss, 22 år som driver butiken De Stijl sedan april i år. <BR>För trots konkurrensen från en exploderande internethandel med stora aktörer inom kläd- och accessoarförsäljning som Ebay och Tradera så blommar det alltså i Luleå ? modestaden. Bara ebays mode- och accessoarförsäljning omsatte enligt uppgift i amerikansk media 3,9 miljarder dollar förra året. Det verkar inte påverka Luleå, som haft en explosion det senaste året av specialinriktade trendbutiker i centrum. <BR>Frågan är hur länge det håller i sig och om det finns utrymme för alla? De flesta Kuriren pratat med tror att trend(en) är här för att stanna. Robert Karlsson är en av ägarna till Diva store i Luleå. Diva är den butik av de nio som Kuriren valt att titta extra på, som satsar bredast. Vid starten för sju år sedan hade man mycket ?väldressat? för herrar med kavaj och jeans, i dag är butiken mest inriktad på jeans och har både exklusiva designerjeans från Japan och billigare märken för ett par hundralappar. <BR>? Luleåborna är snabba på att ta till sig trender och jämfört med andra mindre städer är det något helt unikt att syssla med mode här. Att alla de här butikerna finns driver också på utvecklingen, den ökade konkurrensen gör att modemedvetenheten ökar hos än fler, vilket alla vinner på, säger Robert. <BR><BR><STRONG>Försvinner och kommer till</STRONG><BR>? Även om jag tror att en del av butikerna som finns nu kommer att försvinna så kommer det också finnas utrymme för nya. Så den nivå vi har idag tror jag kommer hålla i sig i Luleå, fortsätter Robert. <BR>Även Lars Wikström, en av två ägare av street och sneakersbutiken Fresh Sole som öppnade portarna för dryga sex månader sedan, ser en kraftig utveckling av modemedvetenheten hos de unga i Luleå med omnejd. <BR>? Tack vare internethandeln som blivit vanligare och att media uppmärksammar mode, trend och stil så pass mycket har medvetenheten ökat även längre ned i åldrarna, och visst märker man av att Luleå har ett bra rykte som modestad i klädbranschen, säger Lars Wikström. <BR>Fresh Soles har sedan starten också satsat på en egen internethandel. En framtidsatsning som han tror fler kommer att få göra. <BR>Nischar sig<BR>? Jag tror mer på nischade butiker, med smalt utbud. För oss är det redan viktigt med internethandel, i förra veckan skippade vi iväg ett par sneakers till Australien och vi har haft en kraftig ökning av försäljning även på nätet, säger Lars Wikström. <BR>Det är inte bara butiker som poppat upp ur asfalten i Luleå centrum de senaste året. Nu har även flera lokala designers, ofta med anknytning till de nio butikerna, börjat satsa på att få ut sina egna kollektioner. Kuriren har också tidigare skrivit om Luleåmärkena Merde! och Nation som båda satsar på att lansera sina kollektioner utomlands. <BR>Klädskaparna bakom Nation är också med om att driva Happy People-butiken. Och Merde! som görs av Luleåkillarna Markus Larsson och David Lindgren har redan distribution av sina kläder i exklusiva butiker i länder som Österrike, Belgien, Danmark, Frankrike, Spanien och USA. Bara i Sverige har de fått in sin egna klädkollektion i drygt trettio butiker och är också ett av de mer omtalade, nya klädmärkena i Sverige just nu. <BR><BR><STRONG>Rudie först på plan</STRONG><BR>Först på banan med en mer specialiserad modebutik i Luleå var Rudie 1997. Rudie blev senare Agentbutiken, som sedan 2002 heter Happy People. <BR>Thomas Niemi startade Agentbutiken och har även designat en rad egna kläder, bland annat t-shirtstorsäljaren med ?Luleå ? agent?-tryck som satt på var kvinnas och mans bröst för några år sedan. I dag är han en av ägarna till Happy People och har nyss börjat expandera sin egna klädkollektion med samma namn, som just nu säljs på internetsajten Caliroots och butiken Soul Appeal i Umeå. Förutom den egna butiken, förstås. <BR><BR><STRONG>Inte så optimistisk</STRONG><BR>Han är dock inte lika optimistisk inför Luleåbutikernas framtid. <BR>? Jag tror att det kommer att gallras ut. För att överleva måste man vara beredd att jobba skithårt och ha rätt känsla för vad som fungerar i den här stan. De butiker som öppnar nu har inte så mycket nytt. Det räcker inte att bara kopiera och göra likadant som det som redan finns, säger Thomas Niemi.  <BR>Thomas Niemi tror inte att den ökade internethandeln kommer att ta död på de fysiska butikerna, även om han också märker att folk handlar mer på nätet nu än för några år sedan. <BR>? Behovet av alternativa butiker kommer alltid att finnas. Och jag tror också att många vill ha ett ställe att gå till, känna på kläderna och träffa andra som har samma intresse. <BR>Fotnot: Kuriren har begränsat sig till butiker och klädmärken som drivs av lokala aktörer som satsar på mode för en ung publik.</P>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!